Blandar stilar och får Beyoncé att låta psykedelisk

Publicerad 2015-10-02

Håkan Steen har sett the Weeknd

OSLO. Världens kanske mest framgångsrika manliga popstjärna just nu dunsar ned i Skandinavien för en exklusiv specialspelning.

Han borde snarast komma tillbaka och spela ”på riktigt”.

Att säga att det går bra för The Weeknd är en grav underdrift. I somras blev 25-åringen från Toronto först med att ha tre singlar överst på den amerikanska r’n’b-listan och förra veckan petade han ned sin egen singel ”Can’t feel my face” från Billboard-listans förstaplats med lika egna ”The hills”.

Jobbar med Max Martin och Kanye

Resan har gått fort för den falsettröstade Abęl Tesfaye, som för fem år sedan började med att smyga ut hemliga, egensinniga indiemixtapes av lika delar R Kelly och Beach House. På nya albumet ”Beauty behind the madness” jobbar han med bland andra Kanye West och svenska hitgenier som Max Martin och Peter Svensson för att släppa fram sin inre Michael Jackson (om än med några hundra procent mer ”pussy” i texterna).

Norden är ännu inte riktigt lika erövrat som USA så därför gör Kanadas märkligaste frisyr detta exklusiva nedslag på en klubb i Oslo inför inbjudna skandinaviska fans och gäster (bland andra Zara Larsson och Seinabo Sey).

Och i den här intima miljön, med trummor, bas, gitarr och keyboards i ryggen, förstår jag varför den medieskygge stjärnan brukar säga att han inte ser sig som en r’n’b-artist.

För även om rösten oftast smeker de många balladerna croonermjukt tuggar gitarren tungt i ”Tell your friends” och ”Prisoner” och covern på Beyoncés ”Drunk in love” får en närmast psykedelisk behandling.

Blandar stilar hejvilt

The Weeknd, som den 90-talist han är, blandar stilarna som han vill, korsar lekfull romantik med hudlös svärta och får genom sin självklara, rättframma scenstil enkelt och ledigt klubben att sjuda av det hårt hitkomprimerade setet.

Jag misstänker att vi lär få vänta men han borde givetvis snarast möjligt komma hit och sträcka ut sin begåvning på en officiell konsert.

ANNONS