Tidal-chefen slår tillbaka mot hårda kritiken

Uppdaterad 2020-08-04 | Publicerad 2015-04-21

Vania Schlogel i intervju med Nöjesbladet: ”Musik ska inte vara gratis”

Anklagelser om girighet, kritik från en rad kända artister – och uppsägningar i Skandinavien.

Spotify-konkurrenten Tidals första veckor har varit turbulenta.

– Vi är jättenöjda med intresset som folk visar för vår tjänst, säger toppchefen Vania Schlogel.

I förra veckan kunde Nöjesbladet rapportera att Tidal, Jay Z:s nya tjänst för att streama musik, skulle sparka anställda i Sverige, Danmark och Norge. Enligt uppgifter från en källa med insyn i bolaget rör det sig om en handfull personer som kommer att förlora jobbet på kontoret i Stockholm.

Handfull sparkas i Sverige

Nu kommenterar Tidal uppgifterna för första gången. Vania Schlogel, streamingtjänstens investeringschef med ansvar för företagets relationer med skivindustrin, bekräftar att det kommer bli uppsägningar i Skandinavien.

– Men rapporterna om att hela det svenska kontoret har sagts upp stämmer inte. Det handlar i själva verket om mindre än fem personer, säger hon till Nöjesbladet, och fortsätter:

– När det blir ett ägarskifte är det naturligt att fokusera på att samla ihop gruppen och se till att vi fokuserar på samma mål. Framöver kommer vi att koncentrera oss på att expandera vårt team i Skandinavien.

”Försöker inte stjäla Spotify-användare”

Men det innebär inte att framtiden för det svenska kontoret är säkrad. Det är nämligen inte klart vilka skandinaviska länder som Tidal kommer att ha kontor på längre sikt, enligt Vania Schlogel.

Hur många användare har ni i Sverige?

– Vi offentliggör inga användarsiffror nu. Det jag kan säga är att vi är väldigt nöjda med intresset som människor visar för Tidal.

Hur ska ni försöka ta marknadandelar från Spotify?

– Jag skulle inte säga att vi försöker stjäla användare från Spotify. Vi vill att våra användare ska få en väldigt bra upplevelse.

– Globalt är det färre som betalar för streamad musik än som använder Netflix. Vi kan lyckas som företag utan att stjäla en enda Spotify-användare. Vi behöver inte göra det för att bli framgångsrika.

”Musik ska inte vara gratis”

Till skillnad från Spotify har Tidal inte någon reklamfinansierad gratisversion. Sångerskan Lily Allen har på Twitter varnat för att detta kan leda till att människor kommer ”svärma över till piratsajterna”.

Men det köper inte Vania Schlogel.

– Jag förstår inte det resonemanget. Argumentet ”människor kommer stjäla det ändå, så då kan vi lika gärna ge bort det gratis”, finns inte i någon annan bransch.

Hon fortsätter:

– Musik ska inte vara gratis. Det är inte gratis att göra det, och då ska det inte vara gratis att konsumera det heller. Det leder inte till en hållbar situation för musikindustrin.

Stora stjärnor

I slutet av mars lanserades Tidal med massor av buller och bång på ett event i New York. Då medverkade några av världens största stjärnor. På scen stod bland andra Rihanna, Madonna och Beyoncé – som alla är delägare i Tidal.

Sedan dess har tjänsten kritiserats för att fokusera för mycket på att göra rika artister ännu rikare.

Men även det slår Vania Schlogel tillbaka mot.

– Jag tycker att den kritiken är väldigt orättvis. Och det är inte nödvändigtvis sann heller. Vi har samarbetat med mindre kända artister som är jättenöjda.

– Vill vill försöka bryta status quo-läget och skapa en hållbar musikindustri. Och för att göra det så behövs några inflytelserika artister. Men det innebär inte att det bara kommer vara stora stjärnor som kommer att äga aktier i Tidal, säger hon.