SVT:s vändning om artister som gör reklam under Melodifestivalen: ”Var hårdare förr”

Får göra reklam för nära två miljoner Tiktok-följare

Uppdaterad 2023-02-15 | Publicerad 2023-02-12

LINKÖPING. Förr var det ett brott mot SVT:s regler.

Men nu är det fritt fram för artisterna att göra reklam samtidigt som de är med i Melodifestivalen.

”Jag har inget svar på när reglerna ändrades men troligen var det hårdare förr”, säger Anders Wistbacka, projektledare för Melodifestivalen.

Jon Henrik Fjällgren gör reklam för låneföretaget Sambla, där han under deras tv-reklam under TV4-programmet ”Talang” jojkar i ett snölandskap.

Theodor ”Theoz” Haraldsson, som har nära två miljoner följare på Tiktok, medverkar nu i en stor reklamkampanj med Samsung på just Tiktok.

Det gemensamma? Båda artisterna medverkar i Melodifestivalen just nu.

Jon Henrik Fjällgrens reklam för Sambla.

Var ett regelbrott förr

Förr var det ett regelbrott om artister gjorde reklam samtidigt som de tävlade i Melodifestivalen. 2019 skrev Aftonbladet om hur Vlad Reiser gjorde ett reklaminlägg på Instagram för en låneförmedlingstjänst, men tvingades ta bort det när SVT hörde talas om inlägget.

– Jag har ingen aning om hur det hände, men självklart är vi otroligt ledsna över att det har skett, sa den dåvarande projektledaren Anette Helenius.

Theoz reklam för Samsung.

SVT om vad som gäller nu

Men nu är det fritt fram för artisterna att göra reklam, så länge Melodifestivalen inte nämns i reklamsammanhanget.

”Man får inte göra reklam där man kopplar sin medverkan i Melodifestivalen till produkten i annonsen. Och låten får inte användas i annonser 30 dagar efter avslutad tävling. Däremot får de tävlande själva göra reklam så länge den ej är kopplad till tävlingen”, säger SVT:s nya projektledare för Melodifestivalen, Anders Wistbacka, i ett sms till Aftonbladet.

Anders Wistbacka.

När reglerna ändras kan han inte svara på, säger han efter att ha läst Aftonbladets tidigare artikel om Vlad Reiser.

”Jag har inget svar på när reglerna ändrades men troligen var det hårdare förr och artisten i artikeln kopplade förmodligen sin medverkan i tävlingen till reklamen”.