Melodifestivalen tappar tittare – så många såg premiären

Färre tv-tittare – men slog röstningsrekord

Uppdaterad 2019-02-11 | Publicerad 2019-02-04

Melodifestivalen tappar i tittarsiffror.

Drygt 200 000 färre kollade på premiären av underhållningsprogrammet än i fjol.

– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT.

Följ ämnen

3 038 000 personer såg premiären av Melodifestivalen i SVT1 i helgen, visar preliminära siffror från MMS.

Jämfört med fjolårets 3 293 000 tittare är det ett tapp på mer än 200 000 tittare, men SVT verkar inte vara oroliga över siffrorna.

– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT, i ett pressutskick.

Statistiken visar att programmet sågs av 73,9 procent av alla tv-tittare och av 82,8 procent av tv-tittarna i åldern 20–59 år.

Melodifestivalen tappar tittare

Hur många som valde att kolla på webben får vi veta först om några dagar och Peter Nyrén menar att totalttittande går i linje med det minskande tv-tittandet.

– Tittartidsandelarna för programmet är fortfarande unikt höga. Nu ser vi fram emot att se hur många som valde att se programmet i SVT Play.

Slog röstningsrekord

Samtidigt slog programmet röstningsrekord för första deltävlingen med över 7 miljoner avlagda röster.

– Vi gläds också åt det stora engagemanget för tävlingen hos tittarna – och att de verkligen verkar uppskattat underhållningen som årets programledarkvartett bjöd på. Det bådar gott för den fortsatta färden mot finalen den 9 mars.

Få ALLA Melodifestivalnyheter i ditt Facebookflöde - följ ”Vi som älskar schlager” på Facebook

Följ ämnen i artikeln