Vemod som en modern ”Casablanca”

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2018-11-29

På flykt undan tyskarna i Marseilles.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Transit

Regi Christian Petzold, med Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese, Lilien Batman.

En man flyr Paris när Tyskland invaderat Frankrike. Det är alltså 1940-tal och andra världskriget - men ändå inte. Vi ser människor i dagens Frankrike, med kläder, fordon, miljöer.
Intrigen är kvar från Anna Seghers roman från 1944. Författaren flydde själv från Tyskland till Paris, till Marseilles och till Mexico, precis som huvudpersonerna i berättelsen vill.
I Paris ska Georg lämna över brev till en författare. De är båda tyskar som lämnat landet. Georg hittar författaren död och tar med sig en del papper. Författaren har ett färdigt visum och biljett att lämna Marseilles. Georg beslutar att ta hans identitet för att rädda sitt liv.
Författarens hustru har lämnat honom men väntar i den franska hamnstaden på sin biljett. Hon tror att han lever. Georg vill dölja att han tagit hennes makes pass och namn. Hjälper en ung pojke.
Människoöden i väntan på en båt till räddningen. Ovanlig spänning mellan dåtid och nutid, men trots att vi ser att det är 2018 känns historien andra världskriget. Som en vemodigare ”Casablanca”.

Följ ämnen i artikeln