Experterna tippar: De tar hem priser på Guldbaggegalan 2019

Uppdaterad 2019-01-29 | Publicerad 2019-01-28

”Gräns”, ”Goliat” och ”Unga Astrid” har flest nomineringar inför kvällens Guldbaggegala.
Nöjesbladets Jan-Olov Andersson och Karolina Fjellborg tycker och tippar.

Bästa film


Jan-Olov Andersson: ”Gräns” står i en klass för sig. Galet originell, engagerande, rolig, nyskapande, liknar inget annat som setts på en filmduk.


Karolina Fjellborg: Personligen blev jag hårdast träffad av "Goliat" – men objektivt sett på saken borde mer nyskapande "Gräns" vara en given vinnare.

Bästa regi


Jan-Olov Andersson: Rimligtvis ”Gräns”-regissören Ali Abbasi. Fast här borde Hannes Holm varit nominerad. Och absolut Peter Grönlund som guidade två amatörer i ”Goliat” till stordåd.


Karolina Fjellborg: Jag tror, och hoppas, på Ali Abbasi för filmen som väl gjorde det överlag största avtrycket 2018.

Ali Abbasi.

Bästa kvinnliga huvudroll


Jan-Olov Andersson: Ett normalt år hade Alba August vunnit som en ung Astrid Lindgren. Nu är Eva Melander i ”Gräns” oslagbar.


Karolina Fjellborg: Absolut Eva Melander. Enastående – och oigenkännlig – i "Gräns".

Eva Melander.

Bästa manliga huvudroll


Jan-Olov Andersson: Tre duktiga amatörer mot Mikael Persbrandt – i en av sina allra bästa roller, rätt annorlunda allt han har gjort tidigare. Utgången är given.


Karolina Fjellborg: Amatörerna Sebastian Ljungblad och Joakim Sällquist var båda fantastiskt bra i "Goliat", men de lär inte rå på ärkeproffset Persbrandt, som klev utanför sin komfortzon och berörde stort i "Tårtgeneralen".

Mikael Persbrandt.

Bästa kvinnliga biroll


Jan-Olov Andersson: Kul med Lena Nilssons comeback. Men Trine Dyrholm lyste starkast i Anna Odell-filmen ”X&Y”.


Karolina Fjellborg: Trine Dyrholm! Hon var otroligt rolig som en drygare sida av Mikael Persbrandts personlighet i "X&Y".

Trine Dyrholm.

Bästa manliga biroll


Jan-Olov Andersson: Eero Milonoff, det är ju egentligen en huvudroll, borde vinna. Men fördelar juryn priserna mellan filmerna, är Henrik Rafaelsen en tänkbar vinnare.


Karolina Fjellborg: Även Jens Albinus var en höjdare i "X&Y", men jag håller en tumme för min favorit Fredrik Hallgren, som är perfekt som ny Sune-pappa.

Fredrik Hallgren.

Bästa manus


Jan-Olov Andersson: ”Gräns”-trion borde vinna. Fördelar man priserna, ligger både ”Goliat” och ”Amatörer” bra till.


Karolina Fjellborg: "Gräns" ligger förmodligen bra till även i denna kategori, men här tycker jag verkligen att det är "Goliats" tur att vinna. Peter Grönlund delade ut en social käftsmäll om en annan sida av Sverige.

Bästa foto


Jan-Olov Andersson: Det snygga retrofotot i ”Trädgårdsgatan” bör vinna.


Karolina Fjellborg: Det borde stå mellan Måns Månsson för "Jimmie" och Kristoffer Jönsson för ”Trädgårdsgatan”. Tippar på Månsson.

”Trädgårdsgatan”.

Bästa klipp


Jan-Olov Andersson: Två tredjedelar av ”Flotten” är ju verkligen ett sanslöst skickligt klippjobb, av gamla filmer från ”sexflottens” färd 1973.


Karolina Fjellborg: Jag tror på Alexandra Strauss och Dominika Daubenbüchel, som bör ha haft mest att bita i med "Flotten".

”Flotten”

Bästa kostym


Jan-Olov Andersson: Gillar skarpt den lite överdrivna 1980-talsstilen i ”Tårtgeneralen”. Men traditionellt vinner man på att återskapa äldre tider, som ”Unga Astrids” 1920-tal.


Karolina Fjellborg: "Unga Astrid" är visserligen prima kostymfilm i ordets gängse betydelse, men jag håller båda tummarna för Ingrid Sjögren, som gjorde det färgstarka 80-talet rättvisa i "Tårtgeneralen".

”Tårtgeneralen”

Bästa ljud/ljuddesign


Jan-Olov Andersson: ”Gräns” bör vinna”, ”Jimmie” kan vinna för sitt lite ständigt oroande ljud.


Karolina Fjellborg: Svårt att sia om tycker jag, men spontant säger jag "Gräns", där ljudet gjorde mycket för den unika känslan.

Bästa mask/smink


Jan-Olov Andersson: Allt annat än ”Gräns”, nu även Oscarsnominerad i samma kategori, är en skandal.


Karolina Fjellborg: Kan inte se att någon annan film än "Gräns" har en suck här.

”Gräns”

Bästa musik


Jan-Olov Andersson: Ärligt talat… jag minns inte musiken från någon av filmerna. Ibland betyder det att den har fungerat som den ska. Gissar ”Goliat”.


Karolina Fjellborg: Jag tycker nog att Armand Amar ska ha den här baggen för den illavarslande musiken till "Innan vintern kommer".

Bästa scenografi


Jan-Olov Andersson: Här får väl snålt behandlade ”Ted – för kärlekens skull” sitt (i och för sig välförtjänta) tröstpris.


Karolina Fjellborg: Jag tror på vinst för den totala 70-talskänslan i "Ted – för kärlekens skull”.

”Ted – för kärlekens skull”

Bästa visuella effekter


Jan-Olov Andersson: Här har actionfilmen ”Den blomstertid nu kommer” sin bästa vinstchans.


Karolina Fjellborg: ”Den blomstertid nu kommer”. Påkostad och imponerande, och den film som tillhör den tacksammaste genren vad gäller den här kategorin.

”Den blomstertid nu kommer”

Bästa dokumentärfilm


Jan-Olov Andersson: ”Flotten” är unik till både stil och innehåll. Men det är inte första gången nomineringsjuryn nobbat årets bästa film, nu Jane Magnussons Ingmar Bergman-dokumentär.


Karolina Fjellborg: Med tanke på att "The deminer" även tog sig in i bästa film-racet, skulle jag tro att den ligger bäst till.

Bästa kortfilm


Jan-Olov Andersson: ”The ambassador's wife” skildrar skickligt klass, kvinnoroller och kolonialismen.


Karolina Fjellborg: Gissar på (redan prisbelönta) "Vi bara lyder".

”The ambassador's wife”

Bästa utländska film


Jan-Olov Andersson: Det fanns bättre filmer, men av de tre nominerade är ”BlacKkKlansman” bäst.


Karolina Fjellborg: Jag gillade ”BlacKkKlansman” bäst, men tror att japanska "Shoplifters" kommer att vinna.

”BlacKkKlansman”

Följ ämnen i artikeln