Därför blev Perrellis dag en ryzzzzare i ”Så mycket bättre”

”Tusen och en natt”.

”Hero”.

Och sedan då?

På ett sätt var detta ett av de mest spännande avsnitten av ”Så mycket bättre”.

En fascinerande rysare, till och med.

Ett program om Charlotte Perrelli innehåller automatiskt en stor gåta som inte ens Mästerdetektiven Blomkvist kan lösa. Om hon fanns skulle Lisbeth Salander knappast kunna svara på den omskakande frågan heller.

Här kommer den:

Vad skulle deltagarna sjunga för låtar?

Få se nu. ”Tusen och en natt”. ”Hero”. Och efter det? Något med Wizex? Nej, någon måtta på lustigheterna får det faktiskt vara, till och med på TV 4.

Perrelli har släppt över ett dussin album. Men hon är nog den första att erkänna att musiken kanske inte alltid har varit fem plus. Eller kanske inte ens två. Det är ingen större hemlighet.

Som hon själv sa i början av programmet:

”Det finns ju låtar som jag gärna slipper.”

De andra deltagarnas uppgift måste ha varit som att leta efter en nål i en höstack, utan nålar.

Sjögren avslöjade problemet

Christer Sjögren löste uppgiften genom att sjunga en låt från musikalen ”Evita”, det vill säga ”Don’t cry for me Argentina”.

Visst har Charlotte Perrelli spelat rollen som Eva Perón, men hur förknippad är hon egentligen med musiken som Andrew Lloyd Webber skrev tillsammans med Tim Rice? På riktigt?

Låtvalet avslöjade med all önskvärd tydlighet avsnittets komiska problem.

Tolkningarna blev också därefter. I de flesta fall gick det inte att koka soppa på en tom kastrull. De flesta av dem går att sammanfatta med fyra bokstäver: ”zzzz”.

Stor löste åter igen uppgiften med mest själ och hjärta. Hans version av ”Mitt liv” skulle definitivt inte ha slutat sist i en deltävling i Göteborg.

En underskattad artist

Charlotte Perrelli har varit en av Sveriges mest bevakade kändisar sedan hon vann Eurovision song contest i Jerusalem 1999, på gott och rätt mycket ont.

Det är omöjligt att försvara alla hemska rubriker och meningar som exempelvis har tryckts om henne i media genom åren.

I många fall är de dock ingenting jämfört med trollkommentarerna som exploderade i och med att hon segrade i Melodifestivalen med ”Hero” 2008 och floppade samma år i Belgrad. Det har kostat oanständigt mycket att inte vilja se ut och klä sig som formulär 1 A ute på stan.

Samtidigt är Charlotte Perrelli också en underskattad artist, som sångerska och scenproffs betraktat. Hon har sjungit de flesta av sina generationskamrater av banan och ut för stupet under otaliga paketturnéer som, exempelvis, ”Diggiloo” genom åren.

I kväll gjorde hon utan större ansträngning samma sak med Linnea Henriksson.