Juliette Binoche: Kockar är konstnärer

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2024-05-02

Benoît Magimel och Juliette Binoche i "En doft av kärlek". Pressbild.

Att filma köksscenerna i det matglada kärleksdramat ”En doft av kärlek” var något av det besvärligaste Juliette Binoche varit med om under en filminspelning.

– Kockar är konstnärer, säger hon till TT.

Året är 1885 och på ett franskt slott lever toppkocken Dodin (Benoît Magimel). För husets matlagning står dock Eugénie (Juliette Binoche), och hon det är hon som genomför hans idéer och infall.

När TT träffar den franska megastjärnan under 2023 års Cannesfestival säger hon att det verkligen gällde att hitta rytmen i köket under inspelningen:

– Det var som en balett i vårt samspel med kameran, och samtidigt gällde det att se till att vi inte skar oss eller brände oss. Kockar är konstnärer och vi skulle se till att det såg verkligt ut. Vi mixade och rörde om på ett oerhört noggrant sätt.

Känslor

”En doft av kärlek”, som i original heter ”Pot au feu” (en klassisk fransk gryta), är regisserad av den vietnamesiske regissören Tran Anh Hung. Filmens huvudpersoner har arbetat ihop i 20 år och känslor har uppstått mellan de två, även om de inte kommit till skott.

Och känslor, det fanns det även under inspelningen. Binoche och Magimel hade en gång ett mångårigt förhållande och de har dottern Hana gemensamt. Förhållandet tog slut för 20 år sedan och de två har sedan dess haft mycket sporadisk kontakt.

Tran Ahn Hung berättar att han var osäker om Magimel skulle acceptera att filma med sin gamla kärlek.

– Jag trodde inte att han skulle tacka ja. Och inspelningen gick bra, vi kom varandra lite närmare igen, säger Binoche.

Hon tillägger med ett skratt:

– Benoît är en fantastisk kock. Det var en del av förförelsen som ledde till vår relation.

Bra kock

Hur är då Juliette Binoche själv som kock?

– Jag är bra! Jag vill jobba med färska ingredienser, jag älskar allt, jag älskar moules marinières och pot au feu. Jag tycker om maten i Kina och i Japan. Inte så mycket den i USA, även om det håller på att bli bättre.

Filmen visar in i detalj arbetet med att laga mat i ett stort kök. Råvarorna tillreds, grytorna kokar, kameran rör sig mellan kockar och mat. Enligt Tran Anh Hung var det en utmaning att skildra maträtternas skönhet:

– På riktigt kan ju folk snurra runt och gå i vägen för varandra, här var det tvunget att allt var på exakt rätt plats, säger han.

Skådespelarna fick därför ett exakt schema för hur de skulle gå ut och in ur bild.

– Min idé var att köksscenerna skulle visa män och kvinnor som arbetade. Mat är äkta. Det är en skapelse, det är konst, det luktar och det smakar, säger Tran Anh Hung.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln