Shirley Clamp – från ”two hit wonder” till snudd på fullfjädrad showartist

Publicerad 2019-11-08

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Shirley Clamp – Nästan 20 år på scen om man avrundar uppåt

Show med Shirley Clamp på Maximteatern, Stockholm. Regi: William Spetz. Spelas till och med 23 november.

Går det att göra mer än en hyfsat habil show om man bara har två hits med 14, 15 år på nacken?
Shirley Clamp överraskar och gör det. Känns som att en nästan galet euforisk fullsatt salong varit med om ett speciellt ögonblick, när hon med denna show tar ett rejält kliv uppåt som artist.

De flesta kan gnola på ”Min kärlek” och ”Att älska dig”, två Mellolåtar som kom tvåa och fyra, men blivit större klassiker än många vinnarlåtar. Annars har Shirley Clamp under senare år fortsatt som artist, men ofta befunnit sig strax utanför rampljuset. Ett tag var hon ansiktet utåt för Viktväktarna.

Nya showen innehåller många och långa prator. Självironiskt biografiskt om allt från uppväxten till dans- och artistdrömmar till krogshower med misogyna manliga chefer till Mellodrömmarna. En fiktiv version av hennes liv. Allt är kanske inte exakt sant.

Och det är mycket roligt. Perfekt framfört av Shirley Clamp som här visar sig mycket mer mångsidig än väntat. Att hon sjunger bra, visste vi ju. Väl valda både egna (bättre än man minns dem) låtar och covers.

Det skämtas om att musikbranschen hela tiden tyckt att hon är för ”vanlig”. Tio överviktskilon. Illasittande kläder. Som att hon snarare skulle sitta i tv-soffan och titta på Mellon, än vara med och tävla. Kanske är det därför så många gillar henne. Vanligheten. Hon är en av oss.

Första akten är habil Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus-show. Sedan växer det ordentligt efter paus. En komisk lek med Whitney Houston-versionen av ”I will always love you” som får stående ovationer. Här finns lite mer svärta. Det enda som saknas är att hon, likt Lena Philipsson i sin show häromåret, också lika roligt hade skämtat om sitt kärleksliv, med tanke på vad nästan alla Shirleys låtar handlar om. Allt hade ju inte behövt vara sant.

Misstänker att regissören William Spetz har en viktig del i det här. För oss som har sett hans egen show, är det som att hennes gester, mimik och röst fått drag av Williams fräcka humor. Det blir ganska så underbart när det är som att han likt i en Wes Craven-skräckfilm tagit plats i Shirleys kropp.

Från two hit wonder, har Shirley Clamp plötsligt blivit en snudd på fullfjädrad showartist.