Schyfferts reklamkupp i direktsändning

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-02-20

NORRKÖPING. Henrik Schyffert gjorde en reklamkupp i direktsändning.

Nu får han kritik av SVT.

– Det var inte helt lyckat, säger Christer Björkman, exekutiv producent för Melodifestivalen. 

Under ett av mellansnacken i Melodifestivalens tredje deltävling sa programledaren Henrik Schyffert, 47, att han och Gina Dirawi, 25, ätit på restaurangen ”Pappa Grappa” i Norrköping.

Att göra reklam i SVT är strängt förbjudet och Dirawi försökte snabbt rädda upp situationen genom att säga att det även fanns andra restauranger i Norrköping.

Efter sändningen förklarar Schyffert vad det var som hände.

– Jag sa det bara för att det var sant, helt enkelt. Men Gina fixade till det, proffs som hon är, säger han.

– Jag är ju van att stå på en ölhall framför 150 fulla rörmockare. Då kan man säga restaurangnamn, men det är ju skillnad här.

”Inte bra”

Gina Dirawi säger att hon räddade upp det på automatik.

– Jag är råcurlad av SVT, så det bara blev så direkt, säger hon.

Men Christer Björkman, exekutiv producent för Melodifestivalen, är inte nöjd med reklammissen.

– Ja, jag hörde att det slank in och det var ju inte helt lyckat. Det är live-tv, så det går inte att ta tillbaka något som gjorts där, säger han.

– Det är jätteenkelt: man får inte säga varumärken i Sveriges Television så det är klart att det inte är bra, men det går heller inte att ändra på vad som sagts i en direktsändning, så det är gjort.

”En blinkning”

Mellansnacket fanns i manus, men då utan restaurangnamn. Under båda genrepen lyckades Henrik Schyffert hålla det efter SVT:s regler. Manusförfattaren Edward af Sillén säger efter direktsändningen att han tror att det var en hyllning som kom i stunden.

– Jag tyckte jag hörde nåt sånt, att han nämnde restaurangnamnet. Det var nog en blinkning från Henrik till staden Norrköping, säger han.

Bäst på schlager? Klicka
här