Kim Gordons bok vårens viktigaste

Kristin Lundell om musikvärldens största skilsmässochock

Det sägs att man alltid minns var man befann sig när man fick höra om en viktig händelse.

Så.

Var befann du dig när du fick höra att Kim Gordon och Thurston Moore skulle skiljas?

För någon som aldrig har bekänt sig till indierocken kan det verka som en konstig fråga. En överreaktion inför två främmande människors ändrade civilstånd.

En vän som har sett alla Sonic Youths spelningar i norra Europa beskrev dock händelsen som mer traumatisk än när hans föräldrar berättade att de skulle skiljas. Om inte ens Kim och Thurston skulle vara ihop – fanns det då någon poäng med att tro på kärlek?

2011 skulle vara året då Sonic Youth firade tre framgångsrika decennier som band. I stället skickades ett pressmeddelande om att frontfigurerna Gordon-Moores­ tjugosjuåriga äktenskap var över och bandet lades på is.

Men livet går som bekant vidare.

Särskilt för Kim Gordon.
 

Om tre veckor släpper den 62-åriga basisten (och konstnären och sångerskan) självbiografin ”Girl in a band”.

Trots att jag inte har läst den vet jag att det är vårens mest nödvändiga rocklitteratur.

Hur skulle det kunna vara något annat?

Kim Gordon fick tidigt lära sig att hon var en tjej i ett band. Innan Sonic Youth kom till England på 80-talet trodde hon att hon var basist i ett band.

Men den brittiska pressen ville inte fråga om annat än hur det var att vara tjej i ett band.

”Girl in a band” är ett antal kapitel ur Kim Gordons liv.

Förutom historien om Sonic Youth och familjelivet med Moore är det berättelser om tiden i det sena 70-talets konstvärld i New York och om hennes trettio år i rocken.

Journalister som har bläddrat i boken skvallrar om berättelser som kommer att få vänner av modern musikhistoria att vilja andas i en påse.

Jag har givetvis förhandsbeställt ”Girl in a band” och gjort mig redo att den 24 februari slita kuvertet ur brevbärarens hand.

För vi är många som har Kim Gordon att tacka för mycket. Både direkt och indirekt.

Inte bara för alla de gränser som hon själv har marscherat över utan även för alla de gränser som hon har inspirerat andra att marschera över.

Populärkulturen hade inte fungerat utan henne.

Lyssna på

”The canyon” (Body/Head)

Det senaste ljudprovet från Gordons nya experimentella rockduo kom i höstas.

”Washing machine” (Sonic Youth)

För prick tjugo år sedan släpptes gruppens nionde skiva, med ett av rockvärldens snyggaste konvolut.