Bråkar om klänningen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-04

Rickard Engfors: Inte en chans att någon slantar upp 400 000

MOSKVA. Malena Ernmans exklusiva scenkläder har utlöst en strid i designervärlden.

Stylisten Rickard Engfors går i sin blogg till attack mot klänningens skapare Camilla Thulin.

– Det finns inte en chans att någon slantar upp 400 000 kronor för en klänning, skriver han.

Rickard Engfors och Camilla Thulin är välkända namn i den svenska designervärlden. Båda två var klädansvariga för flera artister under den senaste Melodifestivalen. Och Rickard Engfors jobbade med Carola när hon vann 2006.

Men nu går han till attack mot Camilla Thulin som skapat Malena Ernmans Eurovisionklänning. Han är irriterad över att Thulin uttalat sig om att klänningen är värd 400 000 kronor.

”Orimliga förväntningar”

– Det största problemet med att gå ut med fakta om skyhöga prislappar är ju att det blir omöjligt att leva upp till förväntningarna. Det spelar liksom ingen roll hur snygg klänningen är när man väl får se den. Det kommer inte finnas någon ute i landet som tycker att kreationen är värd 400  000 kronor. Dessutom rimmar det illa med en lågkonjunktur, skriver han.

Camilla Thulin försvarar sina kreationer och det arbete hon utfört. Men säger att i de 400 000 kronorna ingår även dansarnas dräkter.

– Sen vet alla att SVT inte betalar den summan. Men det är vad det skulle kosta inklusive moms, skatt och arbetsgivaravgifter och allt annat.

Hon tror inte att Rickard Engfors har tillräckligt med insikt för att kunna kritisera prissättningen.

– Det är klart att Rickard Engfors blir upprörd. Han har inte en dyr lokal, symaskiner, två heltidsanställda med 25 års yrkeserfarenhet och annat. Jag skulle aldrig ifrågasätta det han gör. Han jobbar som stylist och arbetar på ett helt annat sätt än vad jag gör. Vi tillverkar från grunden.

Premiär på scenen

I går visade Malena Ernman för första gången upp den omtalade klänningen på scen. Att den ryska produktionen ville att hon skulle bära dyrgripen redan i början av repetitionen, innan alla danssteg satt, gjorde henne bekymrad.

– Vi hamnade för långt bak och stötte i varandra. Snubblar någon in i mig så ligger halva klänningen kvar på scenen. Den är ömtålig, med ett släp bak. Trampar någon på släpet åker klänningen av, säger hon.

Nöjesbladet har utan framgång sökt Rickard Engfors för ytterligare kommentarer.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln