Youtubekomikers kortspel anklagas för sexism

Dras tillbaka efter kritikstormen

Uppdaterad 2022-01-09 | Publicerad 2022-01-06

Ur youtube-kanalen ”Den som skrattar förlorar”.

”De bästa kvinnorna går att jämföra med ett bra vin... 22 år gamla och inlåsta i källaren”, lyder ett av skämten i sällskapsspelet ”Den som skrattar förlorar”.

Det är en av flera frågor i Youtubekomikernas kortspel som fått enorm kritik de senaste dagarna.

Nu dras spelet tillbaka, meddelar gruppen på Instagram.

Sällskapsspelet bygger på samma idé som Youtubekontot och podden ”Den som skrattar förlorar”.

Spelet som fått kritik är en expansion av originalspelet och heter ”Den som skrattar förlorar, säkerhetsbälte på!”. Det innehåller ett gäng kort med meningar att läsa upp för att försöka få de andra deltagarna att dra på munnen. Nu får flera av dem kritik för att vara sexistiska.

”De bästa kvinnorna går att jämföra med ett bra vin... 22 år gamla och inlåsta i källaren”, står det på ett kort.

”Hur vet man att ens fru har dött? Sexet är likadant, men diskhögen blir bara större och större” står det på ett annat.

Ett annat kort lyder:

”Hur vet man att en kvinna kommer säga något smart? Hon inleder meningen med 'en man sa till mig...’”

Sällskapsspelet ”Den som skrattar förlorar, säkerhetsbälte på!” bygger på Youtubekontot och podden med samma namn.

Kritiken på sociala medier

Några av de som uppmärksammat spelets innehåll är bland annat Instagramkontot Mansbebisar samt Henrik Wahlström.

”Det är köpt i oktober 2021 och är det mest snubbigt osköna jag sett på länge”, skriver Wahlström i ett inlägg på Instagram.

Spelet som är märkt för 18 år och över ges ut av sajten Newsner.

Syftar inte till att förminska kvinnor

Spelet, som är märkt för 18 år och över, ges ut av sajten Newsner. Newsner ligger även bakom Youtubekontot NewPlay med 161 000 följare, där ”Den som skrattar förlorar”-avsnitten ligger.

Christian Ström är ansvarig utgivare på Newsner. I ett mejl till Aftonbladet skriver han att de inte är omedvetna om att saker som tas från programmet ur sitt sammanhang kan uppfattas som kontroversiella.

”Utan att vifta bort relevant kritik på något vis så blir kontexten här en ganska avgörande faktor. Har man sett vårt program så inser man snart att syftet med de här skämten knappast är att förminska kvinnor. Men jag förstår och har full respekt för att det blir reaktionen när man bara ser skämten så som de visats i det här fallet”, skriver Ström.

Spelet försvinner

Både på Newsner och på onlinebokhandeln Adlibris som säljer spelet uppgav man då att man skulle se över spelet och den kritik som inkommit. Nu meddelar man via Instagramkonton ”Den som skrattar förlorar” att spelet kommer sluta säljas.

”Vi har under de fem år som programmet sänts haft en pågående, och stundtals intensiv, diskussion om vilka inslag som är okej och inte. Att delar av innehållet nu lyfts ut och orsakar starka reaktioner är förstås ytterligare en anledning för oss att utvärdera vårt innehåll och hur det presenteras i olika kanaler.” skriver Youtubegruppen i ett inlägg på Instagram.

De skriver att de förstår att delar av vad de gör kan uppfattas som provocerande och uppmanar följarna att även i framtiden komma med konstruktiv kritik.

”Med det sagt är vi uppriktigt ledsna över att den här expansionen av spelet skapat så mycket negativa känslor och gjort människor ledsna. Allt vi gjort sedan starten för fem år sedan har vi gjort för att försöka sprida glädje, inte hat. Vi har därför beslutat att dra tillbaka den expansionsutgåva av spelet som de här skämten finns med i och kommer under de närmaste dagarna kontakta återförsäljare för att uppmana dom att sluta erbjuda spelet.”

A post shared by DEN SOM SKRATTAR FÖRLORAR (@densomskrattarforlorar)

Följ ämnen i artikeln