Regelbrottet: Skivan finns för försäljning

Publicerad 2015-02-28

Inte tillåtet förrän efter kvällens deltävling

Ännu en låtläcka drabbar Melodifestivalen.

Jon Henrik Fjällgrens finalbidrag finns ute till försäljning trots att det bryter mot reglerna.

Nu skärper SVT regelverket inför nästa år.

SVT:s direktiv är glasklara: först efter kvällens sista deltävling av Melodifestivalen får årets finallåtar släppas.

Men redan nu går det att köpa Jon Henrik Fjällgrens nya album, och finallåt, för alla som bor i Stockholmsområdet.

På Statoil i Skärholmen kunde en person köpa albumet redan vid lunchtid.

När Nöjesbladet når personalen på butiken är de medvetna om att albumet är tänkt att släppas i dag, men framåt kvällen. Huruvida den redan sålts kan de inte bekräfta och ber att vi ska återkomma.

Men bilderna Nöjesbladet tagit del av visar att skivan är såld.

”Har varit väldigt tydliga”

På Jon Henrik Fjällgrens skivbolag Sony Music är man inte medveten om att skivan gått att köpa i förtid, men skivbolaget kommer att åtgärda det så snabbt som möjligt.

– Det här var nytt för mig. Vi har varit noggranna med att säga att de inte får släppa albumet förrän klockan 21:30 i kväll. Det har vi varit väldigt tydliga med, säger Johanna Hoffman, presskontakt på Sony Music.

– Vi ska såklart åtgärda det så snabbt som möjligt. Vi vill alltid ha albumet ute så fort som möjligt till fansen, det är därför vi ser till att det finns ute på rätt dag och är extremt tydliga med att det är efter 21:30 som gäller. Men det här var såklart väldigt olyckligt.

Finns det några konsekvenser för er när något sånt här händer?

– Jag vet inte, men det ska inte få hända. Att släppa albumet samma dag är en avvägning man får göra, eftersom man vill få ut albumet till alla som väntar direkt, men då kan sånt här hända hur tydliga vi än är.

Redan i tisdags drabbades tävlingen av en låtläcka när Melodifestivalskivan fanns till försäljning på Coop Baronen i Örebro.

– Tyvärr har det brustit i rutinerna i den här butiken, sa Louise Stephan, pressansvarig på Coop, då.

Kommer skärpa reglerna

Inför nästa år kommer SVT skärpa reglerna och sätta högre press på ansvaret kring att de följs.

– Till nästa år är det helt klart att SVT tillsammans med skivbolagen måste säkra att försäljningsleden förstår och respekterar reglerna av skivsläpp som innehåller årets tävlingsbidrag. Incidenterna denna vecka beror på felaktigt hanterande av distributörer, hälsar Christel Willers, chef för Melodifestivalen, via pressansvariga Lili Assef.

– Det leder inte till en direkt åtgärd i år,  då det ej finns ett uppsåt att marknadsföra eller gynnande av ett tävlingsbidrag.

ANNONS