Filmen om Queen tar inte upp gruppens värsta synd

Bioaktuella ”Bohemian rhapsody” är ett Disney-porträtt av Freddie Mercury och Queen.

Gruppens värsta synd nämns inte i filmen.

Biofilmer om verkliga artister har ingen skyldighet att vara sanna.

”Bohemian rhapsody” är därför lika mycket en fantasi som biografi.

Det går inte att sammanfatta en flera decennier lång karriär på två timmar utan att ta sig vissa friheter.

Queen hade till exempel inga konflikter med en fyrkantig skivbolagsmogul som hette Ray Foster.

Freddie Mercury träffade inte sin pojkvän Jim Hutton när den senare jobbade som servitör på en fest hemma hos sångaren. Hutton var frisör och de möttes på en nattklubb.

Mercury visste inte heller att han hade hiv innan gruppen gjorde sitt ikoniska framträdande på Live Aid 1985. Han fick veta det ett eller två år senare.

I ”Bohemian rhapsody” var Queen på väg att splittras före den gigantiska välgörenhetsgalan för svältoffren i Afrika. Freddie Mercury vill satsa på en solokarriär och de andra medlemmarna är kränkta och pratar inte med honom.

Spelningen på Live Aid måste därför genomföras i sista stund. Gruppen är ringrostiga och måste repa intensivt innan de lägger arenan Wembley i London under sina tennisskor.

Queen tog visserligen en kort paus 1983 efter att ha turnerat konstant i över ett årtionde. Men de sa aldrig upp kontakten med varandra. I själva verket släppte de skivan ”The works” året därpå, turnerade med skivan över hela världen och gjorde sin sista spelning åtta veckor före Live Aid.

Det var en väloljad livemaskin som stod framför tv-kamerorna, inte en trasig vespa.

Inför Live Aid var Queen också ett av världens mest kontroversiella och kritiserade rockband.

I oktober 1984 hade de ignorerat FN:s kulturbojkott och uppträtt i Sun City – en golf- och lyxresort samt propagandaverktyg för den rasistiska apartheidregimen i Sydafrika.

I ett tal inför Svensk folkriksdag mot apartheid den 21 februari 1986 sa Olof Palme:

”Det är en skam för världen så länge detta system består.”

Queen var inte ensamma om att välja pengar före moral. Även Rod Stewart, Tina Turner och Status Quo med flera har konserter i Sun City på sitt samvete.

Live Aid blev inte bara en triumf för Queen. Många såg det även som en triumf för skamlös cynism.

Ena dagen uppträdde Queen för en av historiens värsta och mest omänskliga regimer. Den andra ställer de upp för svältande barn på en kontinent som skövlats av vita kolonialister.

I den rentvättade versionen av Queen som skildras i ”Bohemian rhapsody” får den delen av bandets historia inte plats.

Precis som många andra rockstjärnor slutade inte de överlevande medlemmarna i Queen att vara samvetslösa opportunister efter Live Aid.

På 2000-talet har bland annat deltagit i välgörenhetskonserterna ”46664” med syftet att bekämpa spridningen av hiv och aids i Afrika.

46664 var aktivisten och politikern Nelson Mandelas fängelsenummer.