Årets slut – då börjar riktiga filmsäsongen

Nu kommer de starka filmerna.

Slutet av året är högsäsong för filmer som ska prisas. Oscarkandidaterna står på kö.

Flera av dem på Stockholms filmfestival.

Bästa manliga skådespelare?

Räkna med nomineringar för Steve Carell i ”Foxcatcher”, Michael Keaton och Edward Norton i briljanta ”Birdman”, Benedict Cumberbatch i imponerande ”The imitation game” och Timothy Spall i fängslande konstnärsporträttet ”Turner”.

Alla utmärkta sevärdheter som visas på årets festival.

Nu lär vinnaren av manlig ­huvudroll bli Eddie Redmayne i ”The theory of everything”, som inte visas på just den här festivalen. Den får svenska biobesökare ändå chansen att se. Det gäller många av filmerna på Stockholmsfesten. ”The homesman” och ”En duva satt på en gren och funderade på till­varon” går upp på vanliga biografer redan under festivalen.

Roy Anderssons film vann i Venedig. Även Cannes-vinnaren, med den självrecenserande titeln ”Vinterdvala”, är med i festivalen. Stockholm är delvis en uppsamling av höjdpunkter från årets stora festivaler.

Där gillar jag till exempel ”Trash”, om gatubarn i Brasilien, och den raffinerade ”The disappearance of Elenor Rigby”. Den filmen gjordes först i två versioner; ett förhållande ur både hans (James McAvoy) och hennes (Jessica Chastain) synvinkel. I Stockholm visas de som ”Them”, en sammanklippning av de två perspektiven.

Allt som kommer från stora festivaler är inte bra. Både Atom Egoyans ”The captive” och David Cronenbergs ”Maps to the stars” var med i huvudtävlingen i Cannes, vilket visar hur svårt det är att fylla den prestigetävlingen med ess. Julianne Moore är för all del underhållande stjärna.

Båda visas i Stockholm bland amerikanska independents.

En genre som festivalen älskat under sina 25 år. Det här jubileumsåret hetsar festivalen upp sig över Uma Thurman och ”Pulp fiction”, som förvisso var banbrytande när den kom. Men det har gått 20 år, och Tarantinos originalitet har imiterats mycket sedan dess.

Det är fint med filmhistoria, och viktigt att lyfta fram det förflutna. Men årets festival har skärpan ovanligt mycket på backspegeln. Med öppningsfilmen ”Gentlemen” som hyllar litterärt berättande och återskapar 1970-talets Sverige.

Följ ämnen i artikeln