Inget Popaganda i år: ”Det handlar om en paus”

Den populära musikfestivalen ställs in det här året

Publicerad 2019-04-12

Det blir ingen Popagandafestival i år.

Arrangörerna har beslutat att lägga den på is.

– Det här handlar om en paus för att samla våra visioner, säger Popagandas projektledare Elin Nilsson.

Det är föreningen Popaganda som tillsammans med samarbetspartnern, konsertarrangören Luger, tagit beslutet. Tanken med pausen är att festivalen ska se över vilka möjligheter som finns att ”ta tillvara på sin position på festivalkartan”, enligt ett pressmeddelande. Man har inga planer på att förändra samarbetet med Luger.

– Vi får chansen att fokusera på vår kreativitet och vad vi kan förbättra och samla våra visioner. Vi är tillbaka 2020 och det känns bra, även Luger är med på våra visioner och idéer. Exakt vilka visioner vi har kan jag tyvärr inte avslöja, säger projektledaren Elin Nilsson.

Musikfestivalen Popaganda har lockat festivalbesökare till Eriksdalsbadet i Stockholm sedan 2008 med artister som Lily Allen, Veronica Maggio, Håkan Hellström och The XX.

– Det är såklart tråkigt att ta en paus men vi tror att det här är det bästa för festivalen.

Under åren är det flera festivaler som har tagit en paus för att sedan läggas ner, bland andra Hultsfredsfestivalen, Bråvalla och Emmaboda. Men så är inte fallet med Popaganda.

– Man ska komma ihåg att vi har tagit en paus innan, 2007, och då kom vi ut mycket starkare, tanken är att det ska bli likadant den här gången, säger hon.

”Skälen brukar alltid vara ekonomiska”

Aftonbladet musikrecensent Markus Larsson säger sig inte ha hört talas om en festival som bara tar en paus ett år.

– Har inte hört talas om att en festival tar paus ett år för att, inte vet jag, ladda batterierna. Skälen brukar alltid vara ekonomiska eller logistiska. Misstänker att storsatsningen Lollapalooza har med beslutet att göra. På det här viset riskerar inte Popaganda att konkurrera om publik eller uppmärksamhet samma år som konsertarrangören Live Nation försöker att etablera den internationella festivaljätten ”Lolla” i Stockholm, och tvärtom. Live Nation äger ju Luger som samarbetar med Popaganda. 

Följ ämnen i artikeln