Mejas plan: Planerar konstkupp i schlagern

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2012-01-30

Uppträder i nya momentet – och visar installation

Meja Beckman delar scenen med Soundtrack of Our Lives i Melodifestivalen.

Då ställer hon till med en konstkupp – i livesändning.

– Det blir definitivt fler tittare då än som besökt mina utställningar, säger hon.

Under Melodifestivalen 2012 kommer kända band och artister att hylla misslyckade schlagerbidrag, som en förlängning av tävlingens nya moment – internettävlingen ”Tredje chansen”.

Först ut, i Växjö den 4 februari, gör Soundtrack of Our Lives en version av Dilbas fjolårsbidrag ”Try again”. Med sig på scenen har de artisten Meja Beckman. Men hon kommer inte att sjunga.

– Jag kommer att göra en installation i form av videokonst, som kommer att visas när Soundtrack spelar, säger hon.

Ledde till uppståndelse

Konsten har alltid funnits vid sidan av musiken, berättar hon. Men det var först 2005 som hon hade sin första vernissage.

– Mina vernissager har varit välbesöka. Men det är klart, det blir definitivt fler tittare på Melodifestivalen än folk som besökt mina utställningar, säger hon.

När Eva Dahlgren gjorde en pr-kupp i TV4:s underhållningsprogram ”Så mycket bättre” ledde det till en viss uppståndelse. Hon tvingade deltagarna att ikläda sig kanindräkter – och dagen efter att avsnittet hade sänts promotade hon en föreställning med en annons där hon syntes i just en kanindräkt.

”Lät spännande”

Men skattefinansierade SVT har hårdare krav när det gäller reklam i rutan. Trots det behövde hon aldrig meja ner något motstånd från kanalen.

– Nej, de var väldigt öppna och tillåtande. De tyckte mest att det lät spännande och udda, säger Meja Beckman.

– Bra reklam? Det kanske man kan tycka. Men vi gör det för att bjuda på ett underhållande nummer, säger festivaldirektören Christer Björkman.