De ska döma modeshowen

Publicerad 2012-07-08

Här är jurymedlemmarna i svenska ’Project runway’

Han har designat kläder åt Madonna och hon ­jobbar med modejätten Louis Vuitton.

Nu blir designern ­Marcel Marongiu och pr-kvinnan Rossana Mariano ­jurymedlemmar i svenska ”Project runway”.

Michael Kors och Nina Garcia har synat kreationer i sömmarna under åtta ­säsonger av amerikanska ”Project runway”.

I höst ska pr-kvinnan Rossana Mariano, 50, och fransk-svenske designern Marcel Marongiu, 50, ­göra detsamma i den svenska upplagan av programmet.

Enligt jurymedlemmarna bör designeraspiraterna göra sig redo för tuffa tag.

”En tuff bransch”

– För att klara sig i modebranschen krävs mycket slit och hårt arbete. Jag ­jobbar med stora designermärken som Louis Vuitton och J.Lindeberg, men glamor och modevisningar är bara toppen på isberget, ­säger Rossana Mariano.

Marcel Marongiu, chefsdesigner för det franska klädmärket Guy Laroche, instämmer. Trots sina 30 år i modebranschen tar han ingenting för ­givet.

– Två gånger om året ­sätter man hela sin karriär på spel när kollektionerna visas. Jag vill inge hopp till de tävlande, men de ska vara medvetna om att det är en tuff bransch. 95 procent är hårt arbete och fem procent är glamor, säger han.

De fem procenten består av stjärnglans. Eva Dahlgren, Titiyo, Neneh Cherry och Madonna har burit Marcels kläder på tidningsomslag eller på scen.

”Otroligt karismatisk”

– Madonna lånade ett av mina plagg under en av ­sina presskampanjer. Därefter ville hon träffa mig. Det var svettigt. Hon var så otroligt karismatisk. Jag har varken förr eller senare mött en människa med en lika stark utstrålning eller närvaro, säger Marcel Marongiu.

Namn: Rosanna Mariano.

Ålder: 50. Bor: Lindingö i Stockholm. Familj: Två döttrar och pojkvän. Bakgrund: Rossana Mariano har jobbat som modell, mode­redaktör på ­Damernas Värld och driver i dag egna PR-­firman RMPR.

Namn: Marcel Marongiu.

Ålder: 50. Bor: Paris. Familj: Singel, mamma, pappa, två systrar och gudbarn. Bakgrund: 1983 startade Marcel en egen firma och sydde upp kläder på beställning fram till 1987 då klädmärket Creatis startades. Åren 1990–2006 arbetade han i Paris med klädmärket Marcel Marongiu, 1998–2006 med egen butik. Kläderna såldes runt om i Europa och i Japan. 2007 utnämndes han till artistic director för det franska ‧klädmärket Guy Laroche.

ANNONS