Settman om Kristallen: Får inte bli för internt

Anna Grönberg/TT

Publicerad 2022-06-27

Peter Settman blir programledare för Kristallen 2022. Han är mån om att alla ska känna sig delaktiga i tv-branschens hyllningsgala.

– Man ska tänka på att man gör galan lika mycket för tv-tittarna som finns där hemma, säger han.

Torsdagen den 1 september är det dags för den 18:e upplagan av tv-branschens galakväll Kristallen, där det gångna årets bästa produktioner i 21 olika kategorier belönas med en glasskulptur i form av en kristall.

I år leds galan av Peter Settman – som själv kammat hem en utmärkelse för årets bästa programledare 2008 – och enligt programledaren, skådespelaren manusförfattaren och producenten är det viktigt att ha tv-publiken i fokus.

– Jag tror att man ska tänka på att man gör galan lika mycket för tv-tittarna därhemma som för att belöna de som har producerat bra tv – och det betyder att programmet måste vara underhållande. Och det är ju en stor kväll även för tv-publiken, eftersom vi i Sverige är så engagerade i våra tv-program, säger han.

”Får inte bli för internt”

Kristallen inrättades för att ”belöna det bästa inom svensk television” och bakom priset finns stiftelsen ”Det svenska tv-priset”, som grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och branschorganisationen Film & tv-producenterna.

Bland tidigare programledare för galan, som i år hålls på Cirkus i Stockholm, finns bland andra Sissela Kyle, Babben Larsson och David Sundin.

Peter Settman vill inte avslöja hur han själv tänker lägga upp uppdraget – men antyder att han redan har ett par idéer.

– Poängen är ju att det ska vara lite överraskningar. Det handlar om att få fram att det är en fest, samtidigt som det inte får bli för internt, säger han och fortsätter:

– Jag har fått väldigt fria händer kring vad jag ska säga och göra, vilket är roligt. Och det är också väldigt kul att det är en gala där folk inte tar sig själva på alltför stort allvar.

Bakom American Song Contest

Peter Settman ligger också, tillsammans med Anders Lenhoff, Ola Melzig och Christer Björkman, bakom den amerikanska versionen av Eurovision Song Contest: American Song Contest.

Satsningen, som hade USA-premiär i slutet av mars, producerades av tv-jätten NBC under överinseende av svenske Christer Björkman, som tagit fram formatet tillsammans med sina medarbetare. Programmet nådde först en storpublik, som dock nästan halverades under de första fyra veckorna av tävlingen – vilket enligt Björkman bland annat berodde på att det visades samtidigt som den amerikanska versionen av ”Idol”.

Huruvida det blir en andra säsong av American Song Contest eller om programmet även kommer att visas i Kanada är ännu inte klart – men enligt Peter Settman är teamet i full fart med att identifiera vad som i så fall kommer att göras annorlunda eller utvecklas.

– Alla jobbar mot det målet, men det är ett beslut som inte måste tas riktigt än. Så vi får sitta lugnt och stilla i båten, samtidigt som vi har en hel del tankar kring hur vi skulle kunna utveckla showen. Man har ju fått en massa insikter efter den första säsongen, säger han och fortsätter:

– I USA blir allt i mycket större än i Sverige, men när jag är i den där arbetsbubblan går jag inte omkring och nyper mig i armen och tänker: ”Det här är helt sjukt”. Efter ett tag blir det bara ett jobb som ska göras – ett väldigt kul och intressant jobb.