Profilerna rasar – efter DN:s krönika om ”mammainfluencers”

Journalisten: ”Barnen en lönande affär” • Influencern slår tillbaka: ”Sexistisk”

Publicerad 2024-01-20

Influencers rasar efter en DN-krönika om att de använder barnen för att tjäna pengar.

Clara ”Underbaraclara” Lidström slår tillbaka och kallar analysen för sexistisk.

– Kvinnor kan aldrig bara göra saker. Vad du än gör går det att dra några jävla politiska poänger på det, säger hon i podden ”Wollin & Clara”.

I krönikan ”För mammainfluerare är barnen en lönande affär” i Dagens Nyheter beskriver journalisten Sara Martinsson att influencers som skaffar barn, ”mammfluerare” ”profiterar på det obetalda arbete som ingår i att vara mamma”:

”På avstånd blir förhållandet, precis som bebisen, en nödvändig accessoar för den som också vill samla statusmarkörer. Kärlek och pengar sitter ihop”, skriver hon, och:

”De visar bilder från vardagslivet med barn och säljer videor på sina förlossningar. Mammainfluerarna tar hem en stor del av reklamintäkterna på Instagram. Är de moderna affärskvinnor eller utför de bara sådana uppgifter som hemmafruar alltid gjort?”.

Krönikan är en bearbetning av hennes bok ”Kvinnor utan barn”, och hon avslutar med att skriva att ”ett barn alltid bör finnas i centrum av varje kvinnas livsberättelse. I alla fall om hon vill få riktigt många lajks”.

Sandra Beijer.

Beijer: Män kallas inte ”pappainfluencer”

I texten riktar hon udden mot flera stora influencers, och nu slår både Sandra Beijer, 39, som kallades för ”hipstermamman” och Clara ”Underbara Clara” Lidström, 37, som kallades för ”lantismamman”, tillbaka.

Sandra skriver i ett inlägg på sin blogg att det är intressant att så fort en kvinna skaffar barn, blir hon en ”mammainfluencer” – något som inte gäller män och tar bland annat upp Alex Schulman, 47, som en person som nämner sina barn, men som aldrig kallats för en ”pappainfluencer”.

”Men jag och flera andra Martinsson nämner, har inte blivit influencers på grund av våra barn. Jag har bloggat i snart tjugo år och haft barn i två av dom. Ändå är moderskapet essensen av mitt influencerskap enligt Martinsson”, skriver Sandra.

Clara ”Underbara Clara” Lidström.

Underbara Clara: ”Sexistiskt”

I Clara Lidströms podd ”Wollin & Clara” säger hon att Sara Martinssons analys av ”mammainfluencers” är ”ganska sexistisk”.

– Kvinnor kan aldrig bara göra saker. Vad du än gör går det att dra några jävla politiska poänger på det. Nu tjänar kvinnor pengar på sådant som andra kvinnor har gjort gratis, det borde vara en fantastisk utveckling, men det är inte okej att göra det, men det är heller inte okej att gå hemma och inte tjäna pengar på det för då är man ett offer för patriarkatet, säger Clara.

Även hon lyfter att män aldrig blir kallade för ”pappainfluencers”.

– Det stör mig först och främst, att så fort en kvinna får barn så är det fokus på föräldraskap i andras ögon men också om hon själv har fokus på föräldraskap så är det samtidigt fel.

Aftonbladet har sökt Sara Martinsson.