Tiktok är det perfekta forumet för påverkanskampanjen ”Ruset”

För var passar ofri kultur bäst om inte på en kinesisk app?

IQ:s spola kröken-serie för unga har fått mig att tänka över mina egna alkoholvanor. Och jag frågar mig nu:

Har jag med mitt vindrickande varit med och sponsrat det här haveriet?

Nyheten om att Systembolagets dotterbolag IQ skulle göra den första svenska dramaserien på Tiktok – i syfte att uppdatera synen på ungas alkoholvanor och upplysa om att det blir allt vanligare att unga inte krökar som deras föräldrar gjorde – gav upphov till en del funderingar. (Utöver den uppenbara frågan ”Om det nu är så vanligt att unga inte dricker, har de inte redan märkt det själva?”.)

Var inte risken överhängande för att det hela skulle bli oerhört pinsamt, som en upplysningsfilm från vuxenvärlden som försöker vara nere med kidsen?

Hur fungerar en dramaserie på en plattform som Tiktok, där formatet är smalt och stående, och det inte finns plats för något som kräver ett koncentrationsspann över guldfisk-nivå?

Och ska ett statligt bolag verkligen lägga många miljoner kronor på att producera innehåll till en app som av många bedöms vara en säkerhetsrisk, och vars kopplingar till den kinesiska diktaturen gång på gång kommer upp till diskussion?

Fabian Penje, Sabina Ddumba, Wilma Lidén och Juan Carlson i "Ruset". Pressbild.

”Det här är oerhört pinsamt”

Nå, nu har jag sett de tio avsnitten av ”Ruset”, som är runt två minuter långa vardera, och svaret på min första fråga är kort och enkelt: Jo, det här är oerhört pinsamt.

Pekpinnarna är så långa och skarpt framträdande att man nästan kan känna hur de petar en i ögonen. Och dessutom bombar seriens budskap om att det är härligt att våga vara nykter, eftersom tjejen som inte dricker (Wilma Lidén) hela tiden är på dåligt humör, och framför allt framstår som svartsjuk och kontrollerande på ett sätt som är ocharmigt och osunt i både vänskaps- och kärleksrelationer.

Så fort hennes kompis/potentiella flickvän (Sabina Ddumba, snart 30 år gammal för bövelen) tar en öl surar hon ur, och ens sympatier hamnar helt enkelt inte riktigt där det är tänkt.

Svaret på den andra frågan, om hur drama funkar på Tiktok, är egentligen irrelevant, eftersom detta absolut inte är en dramaserie. I alla fall inte om man, som jag, gör skillnad på å ena sidan drama och fri kultur och å andra sidan reklamfilmer, informationskampanjer och/eller ren propaganda.

Vilket för mig in på den tredje frågan, där svaret ironiskt nog blir att just en kinesisk app egentligen är det perfekta forumet för ”Ruset”.

För trots att man har tagit in en namnkunnig regissör (Rojda Sekersöz) och två manusförfattare i ropet (Tove och Sofie Forsman), lär ingen missta ”Ruset” för att vara något annat än vad det faktiskt är; en statligt kontrollerad påverkanskampanj, producerad av en pr-byrå och helt fri från fri kultur. 

Och låter inte det lite kinesiskt, så säg.

Nu får man bara hoppas att IQ:s vd Mojtaba Ghodsi inte tänker övervaka fler ”dramaserier”. För det är kanske inte hans bästa gren.

”Ruset” har premiär den 12 oktober, på IQ:s Tiktok-kanal.