Så förändras P3 efter årsskiftet

Filip Joelsson/TT

Publicerad 2019-10-11

Sveriges Radio gör om P3 från grunden från och med januari 2020. Arkivbild.

P3 skrotar majoriteten av programmen i den linjära tablån men storsatsar på poddar och musikjournalistik. Det är några av förändringarna som är att vänta när kanalen stuvar om i början av nästa år.

Allt färre lyssnar på P3:s linjära sändningar, varför radiokanalen väljer att röra om rejält i tablån från januari 2020.

Majoriteten av dagens program kommer att försvinna, åtminstone i den form de har i dag, och kanalen kommer nästa år i stället att fokusera på fyra större pass som går in i varandra. Ett på morgonen, ett på förmiddagen, ett på eftermiddagen och ett på kvällen, med fokus på direktsänd radio.

– Vi ska renodla den linjära kanalen. Det kommer att bli fokus på samhälls- och musikjournalistik och mer musik för den kräsne. Innehåll från program som tidigare har varit knutna till en given tidpunkt, till exempel "PP3" och "Relationsradion" kommer att vävas in i det dagliga innehållet, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet och tillägger:

– Om en populärkulturell nyhet inträffar på förmiddagen vill vi inte behöva vänta till PP3:s eftermiddagssändning för att dyka ned i den utan tanken är att kunna rapportera på en gång.

Inte bara för unga

I dag riktar sig P3 främst till målgruppen unga mellan 15 och 35 år, men även där blir det ändring. Att sända linjärradio som enbart ska rikta sig till den målgruppen blir för svårt i en tid där lyssnaren, så som trenden ser ut, i allt större utsträckning själv väljer vad som ska lyssnas på och när, menar Lindberg.

Samtidigt visar SR:s undersökningar att ovan nämnda målgrupp i dag lyssnar lika mycket på P4 som på P3.

– P3 kommer rikta sig till personer som är intresserade av samhällsfrågor och musik, oavsett ålder, säger hon.

Programmen som blir kvar

Alla program försvinner dock inte ur tablån nästa år. "Morgonpasset", "P3 Nyheter" och "Musikguiden i P3" blir kvar. Så även ett flertal av dagens poddar, så som "P3 Dokumentär", "P3 Historia" och "P3 Musikhistoria". Huruvida poddarna kommer ta plats i den linjära sändningen, eller endast läggas ut direkt på Sveriges Radio play och andra poddplattformar, är ännu inte bestämt, enligt Lindberg.

– Tanken är att knyta innehållet från poddarna in i den dagliga sändningen. Släpper vi ett avsnitt av "P3 Psykologen" kanske vi samma dag har ett samtal i den linjära radion om det aktuella ämnet. Har vi ett nytt avsnitt av "P3 Musikdokumentär" kanske vi samma dag har artisten i fråga live i studion. På ett eller annat sätt kommer alla poddar att vävas in i det linjära, säger Cajsa Lindberg.

Den stora omgörningen till trots kommer inga anställda att försvinna, enligt Lindberg, som däremot påpekar att personal kan få nya arbetsuppgifter.

– Det är också värt att poängtera att det här inte på något sätt är en neddragning eller besparingsåtgärd. Vi sparar inte ett enda öre på det här, utan det handlar om att möta lyssnarnas behov, säger hon.

Följ ämnen i artikeln