Heta Maria & kalla Anka

Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2011-01-22

De slog igenom i samma succéserie – men valde olika vägar mot rampljuset.

I dag har Maria Montazami puttat ner Anna Anka från toppen.

– Anka är passé, säger tv-experten Henrik Ström.

”Svenska Hollywoodfruar” blev en av TV3:s största framgångar någonsin när den hade premiär i tv-rutan i september 2009. Andra avsnittet sågs av mer än en miljon människor – och ur förstasäsongen föddes karaktärer som i dag är välkända för hela svenska folket.

Men medan det var popstjärnehustrun Anna Anka, 39, som skapade flest rubriker i början med sina konservativa åsikter om hur man ska bete sig som kvinna är det den harmlösa Maria Montazami, 45, som tagit sig längst på hemlandets vägar.

När Nöjesbladet når henne är hon på väg från Kalifornien till Stockholm, för att lansera sina egna produkter.

– Det är väskkollektion, tofskollektion, hundkoppel, doftljus och så kommer det läppstift snart. Vad tycker du förresten om Ving-reklamen, säger hon.

Anna Anka, som var premiäravsnittens stora snackis, har i motsats till Maria Montazami fallit allt längre ner på svenskarnas intresseskala. Skilsmässan från Paul Anka förra året blev en smutsig följetong i media – och i dag fokuserar hon i stället på att göra sig ett namn i Norge.

Enligt TV3:s presschef Max Lagerbäck går det ingen nöd på någon av Hollywoodfruarna, och kanalen har fortfarande kontakt med båda två. Han såg tidigt att Maria Montazami hade potential att bli en bestående tv-stjärna:

– Eftersom Sverige är lättkränkthetens högborg så var Anna Anka som att slänga in en dynamitgubbe i folkhemmet, det genomslag hon fick var magnifikt. Men medan hon fäktades med allt och alla så ägnade sig Maria Montazami åt sig själv och sina tofsar och smög på så sätt fram ur Anna Ankas skugga.

– Maria Montazami är snäll, lite charmigt disträ och gulligt knasig. Och det är naturligtvis förtjusande trevliga egenskaper om man ska bli folkkär i Sverige, fortsätter han.

Det stora erkännandet kom på QX-galan i februari förra året. Inför en jublande gaypublik fick Maria Montazami ta emot hyllningspriset vi-älskar-dig.

Ronny Larsson, redaktör på tidningen QX, berättar att hbt-världen var tidig att omfamna den lyxiga Västeråsbönan – redan efter första avsnittet av ”Svenska Hollywoodfruar”.

– Man märkte bland alla gaykompisar att de var helt till sig över Maria, det här var det bästa programmet någonsin. Hon verkar vara en så genuint varm, snäll och kul person. Sedan är det hela hennes utseende, den glammiga hemmafrulooken med läppstift, stort hår och sådant, säger han.

Under hösten har den omsusade realityserien repriserats i TV3. Men utöver det har Maria Montazami synts i andra program, på events och i annonskampanjer.

Henrik Ström, tv-expert på medie­byrån Carat, uppskattar hennes varumärke som starkt, tvärtemot Anna Ankas:

– Vi ser en tydlig trend på att de program som Anna Anka är med i har tappat intresse, hon är ju dessutom skild från Paul Anka numer. Anna är passé, medan Maria kör på.

– De har valt olika linjer. Maria fick ganska lite utrymme i första säsongen, sedan har hennes närvaro växt med hennes popularitet. Maria har lyckats bli folkkär vilket Anna aldrig lyckades bli.

Men för att få behålla sin plats i rampljuset krävs att Maria Montazami sållar sina uppdrag. Annars riskerar hon att bli sönderexponerad, menar Henrik Ström.

– Hon måste komma in i något nytt program. Det är tack vare ”Hollywoodfruar” hon har blivit det hon blivit, säger han.

Maria Montazami själv är dock inte orolig för att folk ska tröttna.

– Folk kommer och går, jag kommer också att försvinna förr eller senare. Men medan jag är här så är jag jätteglad, säger hon.

Hon har en egen teori om varför hon blivit mer populär än Anna Anka på hemmaplan:

– Jag vet vad som skiljer oss åt: Jag är jätteglad och stolt över att jag är svensk. Jag tror att folk kan bli väldigt besvikna när en utlandssvensk säger att hon inte tycker om svenskar.

– Och ärlighet och att vara sig själv vinner i det långa loppet, tillägger hon.

Nöjesbladet har förgäves sökt Anna Anka.

MARIAS VÄG

Syns för första gången i ”Svenska Hollywoodfruar” tillsammans med Agnes-Nicole Winter och Anna Anka, som stjäl det mesta av medieuppmärksamheten i början.

Allteftersom växer hyllningskören, inte minst i sociala medier som Facebook och Twitter. Det surras bland annat om hennes långsamma sätt att prata och hennes fascination för ”tassles” (tofsar), ”ostkrokar” och läppstift.

I början av 2010 blir hon officiell gayikon när hon är utdelare på QX-galan och själv får ta emot vi-älskar-dig-priset och priset för årets tv-program (”Svenska Hollywoodfruar”).

Är en självklar karaktär när ”Svenska Hollywoodfruar 2” drar i gång våren 2010. I ett avsnitt får man se när hon och maken Kamran förnyar sina äktenskapslöften efter nästan 20 år som gifta.

Hennes ”tassle”-mani smittar av sig i svenska hem. Försäljningen av gardintofsar har ökat tack vare Maria Montazami, berättar butiksägare för Aftonbladet i juni.

Sommarpratar i Radio Västmanland.

Medverkar i november i TV3-programmet ”24 timmar” ihop med Anna Book.

Är dragplåster på Globens stora julgala.

I går var det releasefest för hennes egen väskkollektion.

Syns just nu i kampanjer för ett reseföretag och en hamburgerkedja.

ANNAS VÄG

Dyker upp i första säsongen av TV3:s realityserie ”Svenska Hollywoodfruar” hösten 2009 och blir snabbt en snackis på grund av sina uttalanden om att kvinnor bör passa upp på sina män, som hon också uttrycker i en uppmärksammad artikel på debattsajten Newsmill.

Flygs i september till Sverige­ från USA för att intervjuas i SVT-talkshowen ”Skavlan”.

I slutet av 2009 utses hon av Aftonbladet till en av Sveriges 100 mäktigaste personer.

Gör ”Anna Ankas jul” i Trean, där hon gästas av andra svenska kändisar.

I säsong två av ”Svenska Hollywoodfruar”, som sänds våren 2010, medverkar hon bara i tre avsnitt och kritiserar de nya profilerna. I stället får hon sitt eget program, ”Anna Anka söker assistent”, i TV3.

Parallellt med tv-karriären utbryter en bitter smutskastnings- och skilsmässotvist mellan henne och maken Paul Anka.

I samband med skilsmässan i september snuvas hon på en stor summa pengar – och får bara en tiondel av sina krav.

Under hösten har serien ”I form med Anna Anka” premiär i samma kanal, men den blir ingen succé.

I november kritiserar hon svenskarna i Nöjesbladet och säger att hon ska satsa på Norge i stället.

Är nu aktuell i en tv-reklam för en norsk matvarukedja.

Vad: Anna Ankas karriär versus Maria Montazamis dito.

Varför: Bitska Anna Anka seglade upp som en raket på kändishimlen när ”Svenska Hollywoodfruar” startade. Men ett och ett halvt år senare är hon ingenstans, medan snälla Maria Montazami syns överallt.