Gröna Lunds reklamfilm med Joel Kinnaman stoppas

Plockas bort efter dödsolyckan

Publicerad 2023-06-27

Reklamfilmen med Joel Kinnaman plockas nu bort från Gröna Lunds Instagram.

”Med anledning av den tragiska olyckan har vi pausat all marknadsföring, även reklamfilmen”, skriver Gröna Lunds informationschef Annika Troselius i ett mejl.

”Gröna Lund – även för fegisar”.

Så lyder den reklamkampanj som Gröna Lund i flera månader kört ut på sina sociala kanaler.

I en reklamfilm syns skådespelaren Joel Kinnaman, 43, vägra åka attraktionen Ikaros.

– Jag har ingen svensk livförsäkring. Det är en försäkringsfråga helt enkelt, det får du respektera, säger han.

Reklamfilmen med Joel Kinnaman.

”Ta ned den”

På sociala medier har många nu reagerat på att filmen är högst opassande. Detta då en person nyligen dött och flera skadats i en olycka i bergochdalbanan Jetline.

”Kanske ta bort den här reklamen från nätet?” skriver den före detta politikern och företagaren Jan Emanuel, 49.

”Ironin”, skriver en annan person.

”Att ni har denna reklam uppe på era sociala medier efter dagens händelse är osmakligt. Ta ned den” skriver en tredje.

Jan Emanuel riktar kritik mot kampanjen med Kinnaman.

Plockade bort reklamfilmerna med Joel Kinnaman

Aftonbladet har sökt Gröna Lunds informationschef Annika Troselius som under måndagen svarade via mejl.

”Med anledning av den tragiska olyckan har vi pausat all marknadsföring, även reklamfilmen.”

På frågan om de kommer att plockas bort från sociala medier svarade hon inte. Inte heller på om de varit i kontakt med Joel Kinnaman.

Under tisdagen plockades reklamkampanjen bort från Gröna Lunds Instagram.

Jet-line.

SL: Ska tas bort så skyndsamt som möjligt

Den kommer även att plockas bort från SL:s bussar i Stockholm, som sedan några veckor tillbaka har prytts av reklamkampanjen. Det meddelar Andreas Strömberg, presschef för SL.

– Man är överens om att det ska göras så skyndsamt som möjligt, säger han till Aftonbladet.

Strömberg berättar att samtal har förts mellan Gröna Lund och SL:s reklamentreprenör sedan i söndags kväll. Under måndagen togs beslutet att reklamkampanjen kommer att plockas bort från bussarna.

– Men det är ju inte bara ett litet papper, utan det är folierat. Så bussarna måste in i depå för att man ska kunna ta ner reklamen på ett säkert sätt, säger han och fortsätter:

– Det betyder att det fortfarande kan finnas bussar ute och åker, som har reklamen kvar, men det alla parter är överens om är att den ska plockas bort och att det ska ske skyndsamt.

I nuläget finns reklamfilmerna fortfarande kvar på Gröna Lunds Youtubekanal.

Aftonbladet har sökt Joel Kinnaman.

Joel Kinnaman.