Resebolaget lockade med Avicii – mer än ett år efter hans död

Tui: ”Varenda söndag hela sommaren”

avCornelis Rikken

Resebolaget Tui använde Aviciis namn för att sälja resor till Ibiza – mer än ett år efter hans död.

Efter att Nöjesbladet uppmärksammat missen har Tui nu valt att plocka ner reklamfilmen.

Resebolaget Tui har inför sommaren marknadsfört partyön Ibiza med en reklamfilm på deras hemsida.

I filmen får man bland annat höra att ”hit åker världens främsta dj:s för att uppträda, och kändiseliten för att festa”.

Förutom sol, bad och maxade houseklubbar lockar även resebolaget med återkommande uppträdanden av svenska Tim ”Avicii” Bergling.

“Svenska supersuccé-dj:n Avicii har stående spelningar på nattklubben Ushuaia varenda söndag hela sommaren”, säger speakerrösten i filmen.

1 av 2
Tim ”Avicii” Bergling dog i april 2018.

Bolagets förklaring

När Nöjesbladet når Adam Györki, pressansvarig på Tui, känner han inte till filmen och ber om att få återkomma.

Han förklarar senare via mejl att filmen är inspelad för ett antal år sedan och att de inte hade uppmärksammat detta förrän nu.

”Vi jobbar hårt för att säkerställa att allt vårt innehåll är relevant och uppdaterat. Men med över 100 destinationer och fler än 6000 hotell så blir det en hel del innehåll att uppdatera”, skriver han.

Tagit bort filmen

Efter att Nöjesbladet har varit i kontakt med Tui har de under onsdagskvällen valt att plocka ner filmen tills vidare.

Tim ”Avicii” Bergling gick bort den 20 april 2018. I början av juni släpptes hans postuma album ”TIM”.

Tim Berling blev 28 år gammal.

ARTIKELN HANDLAR OM