Juryn måste ha varit full

Töntigt tema.

Fel deltagare åkte ut.

Och juryn måste ha varit full.

Deras hårda kritik mot tjejerna var totalt tondöv.

Scenbelysningen gjorde i alla fall inte bort sig, höll jag på att skriva.

Men det var ändå en märklig kväll.

Vad hade juryn i glasen? Kan jag beställa en likadan grogg till nyår, tack? Tolvslaget kommer i så fall att bli magiskt. Hick på er.

Ibland ser kvartetten något som inte finns.

Det känns snarare som att de redan har bestämt sig för vad de ska säga innan direktsändningen, skrivit ner det på diverse manuskort och övat framför spegeln. Sedan rabblar de upp svadan som robotar, oavsett vad som händer.

Ta William Segerdahl som exempel.

Han gjorde en förskräcklig version av Elvis Presleys ”Suspicious minds”. Det är en omöjlig låt från början, men detta var stelare än en fryst fiskpinne.

Men nej då. Var inte oroliga. Juryn öste ändå beröm över honom.

Kishti Tomita sa till och med att det hände något med hennes stjärt när William stapplade fram genom låten.

Det är sant som det är sagt – smaken är verkligen som baken.

Jag är mest imponerad över hur tittarna och juryn över huvud taget ser någon skillnad på alla intetsägande killar som dräller runt i rutan. Det är en sann bedrift.

Ja, förutom Maximilian då. Mannen med hatten går inte att missa.

Särskilt inte när han går loss i Little Richards ”Tutti frutti” med extra mycket ”awop-bop-a-loo-ma-awop-bam-bom” i benen och fötterna.

Ändå var det tjejerna som fick sina fiskar varma av juryn. Det är löjeväckande.

Storbandstemat var redan på förhand en garanti för olyckor och personskador.

Varför deltagarna över huvud taget ska utsätta sig själva och publiken för det uppenbara smakbrottet är obegripligt.

Hur många av dem kommer att ha nytta av inspelningar som exempelvis Bobby Darin fick en hit med för 58 år sedan, ”Beyond the sea”, i eventuella karriärer efter ”Idol”?

Jag hoppas verkligen inte att någon av tonåringarna satsar på att bli nästa Andreas Weise.

Men det är tydligen viktigt att öva sig i att uppträda i smoking eller festblåsa och hålla reda på synkoperna.

För ordningens skull:

Vad har ”Tutti frutti” med storbandsjazz att göra?

Hur får TV 4 in Sam & Daves soulstomper ”Hold on, I’m coming” i genren? Jo, genom att inte jazza till den alls.

Att Elvis Presleys ”Suspicious minds” och Monica Zetterlunds ömma nattballad ”Sakta vi gå genom stan” plockas in är minst lika absurt.

Vad är nästa steg? Att de stackars idolerna får sjunga Calle Jularbo under vinjetten hiphop?

Äh, det kanske inte är så noga.

Tills nästa år, om det blir något nästa år, kan TV4 lika gärna steka storbandsjazzen.

Allt är redan tillräckligt knäppt.

Med tanke på kvällens framträdanden kan tittarna också spola alla utom Nathalie och Kadiatou.

Det räddar inte säsongen, men det vore åtminstone nästan anständigt.

Och juryn? Vartannat glas vatten brukar förbättra omdömet.

Följ ämnen i artikeln