Detaljen i H&M:s nya Weeknd-kampanj får folk att reagera

Uppdaterad 2018-01-11 | Publicerad 2017-03-11

Ett par fransiga jeans hamnar i fokus när klädjätten H&M:s lanserar sin nya kampanj med världsstjärnan The Weeknd.

– Det såg ju ut som ett hakkors, säger en läsare.

Just nu syns artisten The Weeknd på affischer runt om i landet där han gör reklam för H&M:s nya kampanj. Uppmärksamma läsare har inte bara noterat artistens nya klädkollektion. På en av affischerna har läsare noterat vad som ser ut som ”en nazistsymbol” på artistens högra sko.

En läsare, som vill vara anonym, berättar för Nöjesbladet att denne upptäckte ”symbolen” när hen såg affischerna som sitter uppsatta på T-centralen i Stockholm.

– Personen på bilden har samma skor som jag just köpt i helgen. Jag tänkte först på att de är så photoshoppade. Och så när jag tittade närmare på bilden så såg det ju ut som ett hakkors.

H&M: ”Ett par fransiga jeans

Nöjesbladet har varit i kontakt med H&M:s presskontakt Joanna Morell.

”Bilden som du syftar till är en av våra kampanjbilder på artisten The Weeknd som, bland annat, bär ett par fransiga jeans. I övrigt har vi inga vidare kommentarer”, skriver hon i ett mejl.

Läsaren tycker ändå att H&M borde ha reagerat tidigare.

– Men seriöst, airbrushar och photoshoppar man skon så borde man ju sett det. Speciellt om man skriver ut stora affischer på det.