Andreas fick spela in med stjärnan – tack vare nätet

För alla som drömmer om att nån gång få göra musik tillsammans med sin idol finns det hopp.

I dag går önskningar i uppfyllelse snabbare än någonsin förr.

I våras skickade svenske producenten Adde Instrumentals, lite på måfå, några av sina produktioner till mejladresser som möjligen kunde ha någon koppling till världens största dancehallstjärna just nu, jamaicanske Vybz Kartel.

Adde Instrumentals heter egentligen Andreas Nilsson, en ung ljudtekniker från Mora som numera bor i Stockholm och som började göra dancehallbeats på allvar så sent som i vintras. Förhoppningarna om att få respons på sina mejlade riddims var inte så stora, så när en person, som utgav sig för att Vybz Kartel faktiskt hörde av sig och undrade om produktionerna var till salu trodde Adde att det var en bluff.

För att bli övertygad ville Andreas att ”fejk-Vybz” skulle adda honom på Twitter från sitt officiella konto. Strax dök det upp ytterligare ett mejlsvar med en bifogad video. Den visade Vybz Kartel i egen hög person som uppmanade Andreas att: ”Stop acting like a fool and send me the file! Stop acting like a child and send me the file!”.

Bara ett par månader senare hade det nya samarbetet resulterat i en av årets största sommarhits på Jamaica, Vybz Kartels ”Summer time”. Och som om det inte var nog har de nyfunna kompanjonerna nu planer på ett helt album tillsammans.

Att internet har krympt jorden och skapat kontakter över gränser gör ingen förvånad längre. Och det är heller ingen nyhet att nya artister kan slå igenom via sociala medier eller att popkulturkonsumenter ofta också är producenter. Men även om vissa artister är väldigt engagerade i till exempel sina fanforum, så känns kreativa samarbeten mellan ”vanliga dödliga” och deras idoler, än så länge, relativt ovanliga.

Ofta verkar artisters och bands Twitter-konton och Facebook-sidor bara vara till för att skapa en känsla av att de är tillgängliga för sin publik. Och att som okänd göra sig hörd i internetbruset är inte lätt. Men Adde Instrumentals lyckades och troligen är framtiden full av liknande historier.

Nästa steg blir att se till så att de okända musikmakarna inte utnyttjas av artister och skivbolag på jakt efter fräscha idéer och billig arbetskraft.

Följ ämnen i artikeln