Hörluren årets julklapp

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2012-11-21

Trycket efter "rätt" hörlurar är hårt. Här köar ungdomar inför rapstjärnan 50 Cents hörlurslansering i Bromma, Stockholm.

Hör upp!

Årets julklapp har utsetts.

Och i år föll valet på – hörlurarna.

– Lyssna är det nya läsa, säger Lena Larsson, vd på HUI Research som utser julklappen.

Handelns utredningsinstitut, HUI, utser varje år vad som blir årets julklapp.

För att en produkt ska kunna bli utsedd till årets julklapp ska ett, eller flera, av följande kriterier uppfyllas:

Den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året.

Den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal.

Produkten ska representera den tid vi lever i.

"Symbol för livsstil"

I år föll alltså valet på hörlurarna. Enligt HUI är de en symbol för den mobila och uppkopplade trenden, där konsumenterna tar del av tjänster, musik och program via mobiltelefoner.

− Hörlurarna fyller inte bara en funktion utan blir allt oftare en del i, och en symbol för, en livsstil. Lyssna verkar vara det nya läsa och aldrig förr har hörlurarna använts i samma utsträckning eller varit så populära som nu, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

HUI Research spår också att julhandeln ska slå rekord i år igen för 17:e året i rad och omsätta 66 miljarder kronor. Det är en ökning med 1,5 procent jämfört med 2011.

Snål tomte

Banken SBAB har dock gjort en egen undersökning som visar att julhandeln inte slår rekord.

SBAB har frågat drygt 1 000 svenskar hur mycket pengar de kommer att lägga på julhandeln i år. Tre av tio planerar att dra ned på julklappsköpen. Bara 6 procent av de svarande tänker spendera mer.

– Det pratas mycket om stigande varsel och arbetslöshet. Det påverkar så klart hur mycket folks vilja att konsumera. Vi ser även en liknande försiktig trend i sparandet, där man väljer sparkonton före aktier och fonder, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB.

Följ ämnen i artikeln