Varnar för säljares pensionslögner

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2017-08-16

Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, varnar för telefonförsäljare som försöker lura på dig dyr pensionsrådgivning eller fonder.

De ringer och försöker lura dig att byta pensionsfonder.

Nu varnar Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, för pensionslögnerna som blir dyra i längden.

– Det är väldigt allvarligt eftersom det handlar om mycket pengar och kan förstöra din ekonomi på lång sikt, säger han.

Dina fonder har dolda avgifter – vi erbjuder de bästa fonderna med rådgivning som ingår i avgiften. Det är några av lögnerna som telefonförsäljare brukar använda när de försöker lura på dig nya pensionsfonder, enligt Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

– De brukar först skrämmas genom att fråga ”Vet du hur mycket du får i pension?”. Det vet förstås ingen människa, inte jag heller. Sedan undrar de om du vill skaffa dig en bättre pension och det vill väl alla. Då säger de att de har ett bättre erbjudande till dig och så lurar de in dig, men undviker att säga vad det kostar, säger han.

Krav på skriftliga avtal

Han menar att de pengar som sparas till pensionen riskerar att ätas upp av avgifter och de få hundralappar som faktiskt blir kvar kanske inte växer någonting.

– Det är väldigt allvarligt eftersom det handlar om mycket pengar och kan förstöra din ekonomi på lång sikt.

Det förekommer att säljare ringer och vill att du ska byta tjänstepensionsfonder. Men det är betydligt vanligare att de försöker lura dig att byta premiepensionsfonder.

– Vi har sett problem vid telefonförsäljning av rådgivnings- och förvaltningstjänster kopplade till premiepension, säger Otto Hansson, jurist på Konsumentverket.

För några år sedan infördes en ny lag som innebär att alla PPM-avtal ska vara skriftliga. Det räcker alltså inte att tacka ja till ett fondbyte eller köp på telefon. Hittills i år har Konsumentverket inlett två ärenden där avtal inte har varit skriftliga.

– Det är bra att känna till att den här typen av avtal ska ingås skriftligen. Sedan ska du alltid fundera över om det är något som du faktiskt har behov av.

Vill stoppa telefonförsäljning

Förra året tog Pensionsmyndigheten emot ungefär 1 100 klagomål från personer som blivit utsatta för telefonförsäljning. Den här typen av klagomål är vanligast.

Tidigare i somras lämnade myndigheten in ett förslag till regeringen, där man bland annat vill stoppa all telefonförsäljning inom premiepensionen.

– Man utnyttjar att man har ett kunskapsövertag. Den som ringer har mer information och kan mer om sparande. De försöker övertyga dig om att deras fonder är bättre, vilket många gånger visar sig inte vara sant, säger Mats Öberg, chef för Pensionsmyndighetens fondenhet.

Enligt honom är det vanligt att privatpersoner blir uppringda av personer som utger sig för att vara från Pensionsmyndigheten, eller från ett företag som samarbetar med myndigheten.

”Låt dig inte övertygas”

– Vi har inte några sådana uppdrag eller samarbeten. Vi ringer absolut inte upp på det sättet och försöker sälja på ett särskilt sparande. Uppenbarligen finns det behov av vägledning och rådgivning, men det finns också alternativ för den som tycker att det är svårt.

Mats Öbergs tips är att aldrig tacka ja till något direkt på telefon, utan be om att få information hemskickad som du kan gå igenom på egen hand.

– Som sparare ska du inte låta dig bli uppstressad. Ett pensionssparande är långsiktigt så be om att få betänketid och kolla upp på egen hand. Låt dig inte övertygas av de här samtalen som du får.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu