Kinas elbilskvoter skjuts upp – till 2019

Uppdaterad 2017-10-05 | Publicerad 2017-09-29

En kinesisk elbil, om än inte av det vanligare slaget - tillverkaren heter Nio. Den extrema prototypen visades upp i på bilmässan i Shanghai i våras.

Var tionde bil som säljs i Kina måste kunna köras avgasfritt.
Istället för att de införs om bara några månader skjuts nu kravet upp. Enligt myndigheter i Peking blir kravet verklighet först år 2019.

Dagens besked är både en lättnad och en skärpning för traditionella biltillverkare. Enligt tidigare signaler skulle kravet införas redan 2018, alltså om bara några månader. Men det talades då å andra sidan om en kvot på 8 procent av antalet sålda bilar.

Hänvisas till nödlösning

Detta höjs alltså till 10 procent i de regler som nu lagts fram, rapporterar nyhetsbyråer i Peking. Andelen ska sedan öka för varje år. Alla bilföretag med en försäljning på minst 30 000 fordon årligen omfattas.

Benämningen som används är NEV (New Energy Vehicles), alltså laddhybrider och rena elbilar. Just nu har de en marknadsandel på mindre än 2 procent. Det blir därför en smärre revolution i Kina, som numera är världens största bilmarknad.

Tillverkare som inte lyckas skaka fram tillräckligt med elbilar under det närmaste året hänvisas till en nödlösning – varje tillverkad NEV ger en kredit, som sedan kan köpas eller säljas. Företag med mycket bensin och diesel kan därmed köpa krediter för att komma undan 10-procentskravet.

Inspirerats av Kalifornien

Ett liknande system, med lägre krav, har funnits i Kalifornien i ett antal år. Där har det inneburit att elbilstillverkare som Tesla kunnat dra in stora pengar på att sälja sina krediter.

Västerländska bilbjässar har protesterat redan innan det nya kinesiska systemet lades fram. Tidigare i år uppvaktade Tysklands förbundskansler Angela Merkel Kinas premiärminister Li Keqiang. Och branschorganisationer, däribland Acea där Volvo ingår, skickade ett omtalat brev som enligt Reuters kallade kraven "omöjliga att uppfylla".

Men det var när det handlade om 8 procent 2018. För företag som Volvo och VW kan ett års fördröjning vara avgörande, eftersom de ska lansera nya avgasfria modeller just 2019.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 486 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 397 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 079 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

7 590 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 448 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln