Tappade 200 miljoner efter olyckan – nu kan Grönan varsla

Stort pengatapp för nöjesparken

Publicerad 2023-10-05

Dödsolyckan på Gröna Lund i somras fick besökarna att stanna hemma i sommar.

Nöjesparken tappade var tredje besökare – och förlorade 200 miljoner i omsättning.

Nu varnar vd:n om att personalneddragningar kan bli verklighet.

Den 25 juni blev en mörk dag på Gröna Lund. En kvinna dog och nio personer, varav flera barn, skadades när den klassiska berg- och dalbanan Jetline spårade ur.

Nöjesjätten höll stängt de nästkommande nio dagarna. Men när de väl öppnade var det glesare än vanligt på parken.

Det syns tydligt när Gröna Lund nu har sammanställt de hårda siffrorna för sommaren.

Omsättningen till och med 24 september landade på 351 miljoner kronor. Samma period förra året var siffran 551 miljoner, rapporterar TT. Antalet besökare krympte från strax över miljonen till 720 000 under sommarmånaderna.

– Det är klart att olyckan gör ett tydligt avtryck. Bara det att stänga nio dagar i juli är ju flera procent av vår omsättning, säger vd:n Jan Eriksson till nyhetsbyrån.

Gröna Lund höll stängt i nio dagar efter dödsolyckan i somras.

Kan tvingas varsla personal

Sommarens ostadiga väder hjälpte inte till, säger vd:n.

– Jag tror att vi hade haft en ganska utmanande sommar oavsett olycka eller inte. Med tanke på konjunkturläget, den privata plånboken och väderförutsättningar, som ju alltid påverkar oss mycket.

Nu kollar Gröna Lund på hur de ska vända de negativa siffrorna till nästa år. Det är inte uteslutet att de kan tvingas sparka personal, skriver TT.

– Vi är just nu i budgetprocessen för 2024, som förstås sätter vilka ramar vi har att förhålla oss till. I vintersatsningen hade vi en ambition att bli en helårsverksamhet – när vi nu tillfälligt pausar den satsningen måste vi också se över kostnadskostymen. Vi försöker hitta vägar till en sund lönsamhet 2024, säger Jan Eriksson.