Lätt att bli lurad som pensionssparare

Pensionsmyndigheten uppmanar sparare att vara vaksamma.
Foto: Johnér
Pensionsmyndigheten uppmanar sparare att vara vaksamma.
MIN EKONOMI

Många pensionssparare blir varje år lurade av oseriösa aktörer. Pensionsmyndigheten varnar nu för att de byter dina fonder – utan din vetskap.
– Det är viktigt att vara vaksam som sparare, säger pensionsexperten Monica Zettervall.

I fjol fick Pensionsmyndigheten ta emot 1 119 synpunkter och klagomål gällande rådgivning, förvaltning och fondbolag. Det vanligaste klagomålet är att pensionssparare fått fondbytesblanketter hemskickade – utan att ha bett om det.

Byter fonder med bank-ID

Men det som oroar mest är aktörer som med hjälp av mobilt bank-ID byter dina fonder.

– De ringer och vill prata om premiepensionen. Ibland säger de att de ringer från oss. I förväg har de tagit reda på ditt personnummer som de knappat in på Pensionsmyndighetens hemsida, och så ber de dig att logga in med hjälp av mobilt bank-ID. I vissa fall har telefonförsäljaren då lyckats byta dina fonder, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

Hon uppmanar pensionssparare att aldrig logga in med mobilt bank-ID om de ombeds göra det.

– Vi vill verkligen varna för det. Och lämna aldrig ut dina personuppgifter.

”Vi ringer aldrig hem”

Om en aktör påstår sig samarbeta med Pensionsmyndigheten gäller det att dra öronen åt sig.

– Här finns en grundregel: det stämmer aldrig. Vi har inga sådana samarbeten med aktörer, och ringer heller aldrig hem till sparare för att ge råd om vilka fonder man borde byta till, säger Monica Zettervall.

Totalt finns 70 aktörer som spararna riktat klagomål mot. Men ett tiotal dominerar – däribland skandalomsusade Falcon Funds och Allra.

Advisor i topp

I topp på listan finns fondbolaget Advisor, som skickat ut fondbytesblanketter till sparare utan att de känt till att de har haft någon kontakt med bolaget.

Enligt Advisors vd Mikael Svensson har utskicken gått till kunder men han håller med om att det blev många utskick förra året.

– Vi beställer vanligen tio fondbytesblanketter till varje kund. Under 2016 ändrade Pensionsmyndigheten fondbytesblanketterna och då fick vi skicka tio nya blanketter till hela vår kundstock för att ersätta de gamla, säger Svensson till TT.

Han säger att den informationen kommunicerades via nyhetsbrev och på hemsidan.

– Det finns en del kunder som inte alltid tar till sig av den nya informationen. Då är det inte konstigt att de reagerar som de gör. Men vi tar självklart till oss kritiken och vi uppmanar spararna att kontakta oss om de har några frågor, säger han.

”Förbjud telefonförsäljning”

Pensionsmyndigheten har kommit med flera förslag på hur regelverket kring premiepensionen skulle kunna förändras.

– Vi vill till exempel att det ska vara förbjudet att sälja och marknadsföra premiepensionstjänster över telefon. Vi vill också ha ett tydligt förbud mot att använda annan persons bank-ID, säger Monica Zettervall.

Tips till dig som sparare

  • Inget samarbete förekommer mellan Pensionsmyndigheten och aktörer som bedriver rådgivning eller förvaltning av premiepensionen. Pensionsmyndigheten ringer heller aldrig upp kunder och föreslår eller diskuterar lösningar för premiepensionen.

  • Pensionsmyndigheten avråder pensionssparare från att ta ”råd” från försäljare som vill ange hur du skall placera din premiepension. Om du inte är intresserad av att välja fonder själv kan du placera din premiepension i AP7 Såfa. Det gör du enkelt via Pensionsmyndighetens webb med bank-ID eller via blankett.

  • Var rädd om dina personuppgifter. Var återhållsam med att lämna ut personnummer. Logga inte in med bank-ID på ditt premiepensionskonto eller bankkonto på uppmaning av någon annan.

  • Försäljare inom premiepensionsområdet som har tillgång till ditt personnummer kan beställa fondbytesblanketter åt dig, utan din vetskap. Du ombeds sedan att skriva under blanketten och skicka blanketterna till försäljaren utan att du har gjort något eget fondval. När rådgivningsföretaget har mottagit den undertecknade fondbytesblanketten kan de sedan fylla i vilka fonder som helst. Det troliga är då att de väljer fonder där de får ersättning och inte de fonder som skulle vara bäst för just dig. Skriv därför aldrig under en fondbytesblankett ”in blanco” eftersom det innebär att du helt förlorar kontrollen över hur pensionskapitalet förvaltas.

  • Muntliga avtal för finansiella tjänster, exempelvis via telefon är inte giltiga från den 1 juli 2014. Du behöver alltså inte betala för en tjänst där du inte har bekräftat avtalet skriftligt.

  • Vid pensionering erbjuder Pensionsmyndigheten efterlevandeskydd inom premiepensionen, utan någon avgift. En kostnad uppstår dock i form av sänkt pension eftersom efterlevandeskydd är en form av försäkring.

  • När säljare mot en avgift erbjuder ett efterlevandeskydd under spartid, dvs tiden innan pensionering, så handlar det om att du får betala för en helt fristående livförsäkring. En sådan livförsäkring är inte kopplad till din premiepension. Som regel finns det billigare alternativ, till exempel via din arbetsgivare eller ditt fackförbund. Det är klokt att skaffa sig en bild av de totala ersättningar som betalas ut till din familj vid dödsfall. Då kan du lättare bilda dig en uppfattning om vilka behov du och din familj har.

  • Om du är intresserad av en produkt eller fond som erbjuds inom premiepensionen, be att de skickar informationsmaterial och läs igenom. Ta sedan själv kontakt med säljare om du fortfarande är intresserad av produkten eller fonden.

  • Fonder kopplade till rådgivning och förvaltning inom premiepensionsområdet presterade i genomsnitt 3,7 procentenheter sämre under 2016 jämfört med övriga fonder på fondtorget.

  • Får du information eller erbjudanden inom premiepensionen som du känner dig osäker på, kontakta Pensionsmyndigheten så kan vi bistå med vägledning kring förvaltnings-och rådgivningstjänster.

  • Känn ingen press att ta snabba beslut över telefon. Pensionsbeslut är långsiktiga.

  • Var försiktig med nystartade fonder. Historik saknas och det finns ingen anledning att vara ”först på plan”. Var kritisk mot fonder som byter namn.

Källa: Pensionsmyndigheten

FAKTA

Vanligaste klagomålen

1. Utskick fondbytesblanketter

2. Orolig för att förvaltningsbolag kommer åt kontot/byter fonder m.m.

3. Missnöjd med förvaltningsbolag/känner sig lurad

4. Säger sig ringa från/samarbeta med/på uppdrag av PM

5. Fondbyte via mobilt bank-ID

6. Fel info från förvaltningsbolag

7. Inte tackat ja men fått faktura/avtal

8. Svårt kontakta förvaltningsbolaget/säga upp avtal

9. Tror att PM är/samarbetar med förvaltningsbolag

10. Aggressiv försäljning

Källa: Pensionsmyndigheten

FAKTA

Aktörerna det klagas mest på

1. Advisor

2. Konsumentkraft

3. Falcon

4. Lundstedt Fond och Finans

5. Allra

6. Pensionskraft

7. Zensum

8. SFF, Svensk fond och försäkring

9. Solidar

10. Svensk pensionstjänst

Källa: Pensionsmyndigheten