Sellpy tog hela vinsten av klädförsäljningen

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2017-09-22

Yvonne Ehrencrona känner sig lurad av Sellpy.

När Yvonne Ehrencrona sålde sina begagnade kläder via säljsajten Sellpy fick hon ingen förtjänst – men Sellpy 900 kronor.
För att Sellpy tar betalt för att sortera bort plagg:
– Jag känner mig lurad, säger hon.

Yvonne Ehrencrona från Stockholm hade länge gått och funderat på att göra en garderobsrensning.

När den äntligen blev av anlitade hon säljsajten Sellpy.

– En kollega rekommenderade det här. Hon hade skickat iväg kläder men inte fått något resultat, säger Yvonne.

Rensade bort 30 plagg

För Sellpys affärsidé låter ju så enkel. ”Du packar din påse. Vi hämtar den vi dörren och sköter försäljningen.” Sellpy försöker sedan sälja allt som bolaget värderat är värt minst 50 kronor genom att lägga ut plaggen till auktion på Tradera. Resten skänks till välgörenhet.

Yvonne la ut sin beställda Sellpy-påse utanför dörren med 51 utrensade garderobsplagg som sedan hämtades upp av bolaget.

– Det jag inte fattade då var att jag fick betala för allt som jag skickade med. Av mina plagg rensade de bort 30 plagg, säger Yvonne Ehrencrona.

Sellpy tar nämligen betalt för all hantering och sortering av plaggen. Fem kronor per plagg för att bara hantera det. Sedan tar bolaget också ut fem kronor extra, tio kronor totalt, för plagg som antingen är ”trasiga, smutsiga eller illaluktatande” samt ”piratkopior eller andra ej tillåtna saker”, enligt bolagets hemsida.

”Jag låg redan på minus”

Men det här innebär nämligen att Sellpy även tar ut 5 kronor för plagg som inte går att sälja, alltså plaggen som är tänkt att gå till välgörenhet.

Det här kunde Yvonne följa på sitt konto.

– När jag låg på 300 kronor minus så förstod jag att jag inte kommer tjäna någonting. De tar ut fem kronor per plagg oavsett om det skänks eller inte. Jag får betala för att skänka.

Sellpy sålde slutligen Yvonnes kläder för 910 kronor. Enligt bolagets sajt skulle hon få 38 procent av vinsten. I det här fallet blev det 290 kronor.

Men det är innan alla avdrag för kläder som antingen skulle skänkas eller helt enkelt inte gick att sälja. I stället hamnade hon på minus vilket skulle innebära en skuld i stället för förtjänst.

Det var dock aldrig fråga om att hon skulle behöva betala in någonting. Men förtjänsten blev noll.

– Jag var skitförbannad och känner mig lite lurad. Dom har tjänat 900 kronor. Men jag då? Det är löjligt. Jag kunde lika gärna ha skänkt kläderna och Stadsmissionen fått de 900 kronorna istället.

Sellpy ska vara tydligare

Yvonne understryker att de här kostnaderna står tydligt på deras sajt. Hon hade dock bara läst rubrikerna och inte det finstilta.

– Men jag tror att de räknar med att folk inte fattar eller läser.

Aftonbladet har varit i kontakt med ytterligare två kunder som använt Sellpy för att sälja sina gamla kläder. En av dem sålde för 2000 kronor och fick 180 kronor i fickan. En annan sålde för 800 kronor och fick 60 kronor i förtjänst.

Yvonne har rasat mot Sellpy i både mejl, chattforum och betygssajter och ifrågasatt bolagets affärsmodell. Efter det har bolaget backat och planerar att betala tillbaka sorteringsavgiften.

– Det står i mejlet att vi gör ett undantag speciellt för dig. Jag antar att det är för att jag skrev så mycket i deras chatt och på Trustpilot.

Kommer du använda dom igen?

– Nej, aldrig. Om jag har några plagg som jag vill ha betalt för så lägger jag ut det själv någonstans. Resten kommer jag skänka.

Aftonbladet har sökt Sellpy för en intervju men hittills utan resultat. I stället ber bolagets vd Michael Arnör ursäkt i en skriftlig kommenter:

– Vi är väldigt ledsna för att ha uppfattats som otydliga och är självklart inte nöjda med att Yvonne är missnöjd med vår tjänst. All feedback är uppskattad och även om den ibland gör ont är den nödvändig för att vi ska kunna bygga en bättre tjänst för våra kunder. Ingen kund som använder Sellpy ska bli missnöjd och det är upp till oss att sätta rätt förväntningar och leverera på dessa.

Bolaget säger dock till SVT:s konsumentprogram Plus, som också tagit upp Yvonnes fall att de nu ska förtydliga sina villkor.

– Skickar man in många varor som inte blir sålda kan det ibland bli så att man inte får tillbaka några pengar trots att några andra av varorna har sålts. Säljaren kan dock aldrig bli skyldig oss några pengar och resultatet kan i sämsta fall bli noll kronor tillbaka, säger Sellpys vd Arnör till Plus.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln