Fick mobilräkning på 53 000 kr

Uppdaterad 2012-12-18 | Publicerad 2012-12-17

Sara kollade Facebook utomlands – fick en chock

Sara Wilhelmsson,19, tittade snabbt på Facebook i mobilen när hon mellanlandade i Turkiet.

När räkningen kom fick hon en chock – 53 734 kronor skulle hon betala.

– Jag kan inte förstå att de kräver så mycket pengar, säger hon.

Sara Wilhelmsson från Surahammar hade precis skaffat sig sitt första egna mobilabonnemang hos operatören Tre, när hon skulle åka på en semesterresa till Tunisien.

På väg ner till semestern mellanlandade planet i Istanbul i Turkiet i fyra timmar.

– För att fördriva tiden kollade jag snabbt på Facebook några gånger och surfade lite snabbt, säger hon.

Gick inte att surfa

När hon väl kom fram upptäckte hon att det inte längre gick att surfa på mobilen. Hon hade nått den gräns för hur mycket hon får surfa för under en månad med sitt abonnemang.

– Jag tänkte inte så mycket mer på det, men jag hade ju hört att det skulle vara dyrt att surfa utomlands så jag förberedde mig för en hög räkning.

Men räkningen blev mycket högre än vad hon någonsin hade kunnat tro. 53 734 kronor krävde operatören Tre henne på.

– Jag blev så klart helt förstummad, jag tänkte att något måste ha blivit fel. Så mycket hade jag ju inte surfat.

Beskedet: Eget fel

Hon ringde snabbt till kundtjänst och förklarade vad som hade hänt. Men där fick hon beskedet att det var hennes eget fel.

– Jag förklarade att jag inte skulle ha någon möjlighet att betala summan innan förfallodatumet, och de lovade att titta på ärendet och återkomma, men sedan dess har jag inte hört något.

Alla kunder hos Tre ska få ett sms som varnar när maxgränsen för surf på 500 kronor är uppnådd. Kunden får då välja själv om den vill fortsätta surfa och riskera höga räkningar, eller avsluta surfandet. Sara säger att hon aldrig fick något sådant sms.

– Hade jag fått ett sådant skulle jag så klart ha slutat surfa. Jag vill varna andra att ens ta med sig sina mobiler utomlands, eftersom man inte får tillräckligt med information från operatören, säger hon.

Utredning

Enligt Tre ska dock Sara ha fått ett sms där hon godkänt att gå över kostnadsspärren.

– Det är så klart jättetråkigt när sånt här händer, och vi försöker hjälpa kunderna som får sådana här höga räkningar så gott det går, säger Erik Hörnfeldt, presschef hos Tre.

Senare meddelar Tre att de utrett vad som har hänt och har nått en uppgörelse med Sara. Hur de ska hjälpa henne är dock oklart, hon har inte blivit kontaktad av operatören.

Följ ämnen i artikeln