Lisa, 17: ”Fanns inte tillräckligt med pengar”

Utan stöd hade hon inte haft råd med busskort: ”Har alltid varit knapert”

Uppdaterad 2022-11-29 | Publicerad 2022-10-27

VÄSTRA GÖTALAND. Kollektivtrafik för barn i Sverige liknar ett lotteri, konstaterar Majblomman i en ny rapport.

Den som bor i ”rätt” kommun åker kostnadsfritt efter skoltid – den som bor i ”fel” får betala själv.

För ”Lisa”, 17, hade sommarjobbet inte blivit verklighet utan hjälp med busskortet.

– Då hade jag nog suttit hemma hela sommaren, säger hon.

”Lisa”, som vi väljer att kalla henne, är som vilken 17-åring som helst.

Hon följer trender på Tiktok och Instagram, funderar över körkortet och studenten, och håller på med lagsport.

Det syns inte utanpå att Lisas familj har det svårt med pengar.

Mamma jobbar inom vården, pappa jobbar också, men har en missbruksproblematik.

Det är helt enkelt svårt att få ekonomin att gå ihop för familjen. Det var det redan innan inflationen skenade iväg till rekordnivåer.

– Så vitt jag kan minnas har jag alltid känt av att det varit knapert med pengar, berättar Lisa.

Utan stödet från organisationen Majblomman hade Lisas sommarjobb inte blivit verklighet.

”Fanns inte tillräckligt med pengar”

Familjen bor i ett hus i en kommun i Västra Götaland. Lisa har ett skolkort som gör att hon åker gratis inom kollektivtrafiken fram till 19.00 på vardagskvällarna. Därefter kostar det.

När Lisa fick sommarjobb på ett kafé i somras valde familjen därför att söka hjälp hos Majblomman.

– Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med pengar över till busskort, förklarar hon.

Så ser situationen ut för fler barn i Sverige, konstaterar Majblommans Riksförbund i en ny rapport. Organisationen har ställt frågor till Sveriges samtliga kommuner om barn och kollektivtrafik. Enkäten visar att i sex av tio kommuner, 59 procent, åker inga barn eller ungdomar gratis med kollektivtrafiken under kvällar och helger.

Ungefär likadant ser det ut på skolloven. I varannan kommun, 49 procent, måste barn och ungdomar betala för kollektivtrafiken.

– Det är alldeles för dyrt för att kunna röra sig. Vi får många hjärtskärande ansökningar av gymnasieungdomar som inte kunnat tacka ja till första sommarjobbet för att föräldrarna inte haft råd att köpa busskort, säger Åse Henell, generalsekreterare för Majblomman.

I rapporten konstaterar man att kollektivtrafikssituationen går att jämföra med ett lotteri. Den som bor i ”rätt” kommun kan ta sig till kvällsträningen utan att det kostar. Den som bor i ”fel” kommun behöver betala för busskort för fritidsintressen eller för att träffa vänner som bor lite längre bort.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Vill se gratis kollektivtrafik för unga

Därför vill Majblomman att det ska bli gratis för barn och unga under 18 år att åka i kollektivtrafiken.

”Ingen under 18 ska behöva tjuvåka till kulturskolan eller tacka nej till ett helgjobb för att bussen är för dyr. Ytterst handlar det om rätten till en meningsfull fritid som slås fast i barnkonventionen – svensk lag sedan 2020”, skriver organisationen i en debattartikel i dag.

Åse Henell trycker lite extra på just den meningsfulla fritiden för barn och unga.

– Vi ser att barn blir utestängda från sociala sammanhang när de inte har möjlighet att resa självständigt. Att kunna ta bussen för att plugga på biblioteket, hålla igång träningen. Man ska inte behöva tjuvåka för att man är fattig. Vi ska inte stjälpa barn och tonåringar på det sättet, säger hon.

Dessutom kan konsekvenserna för den som inte har råd med busskort också påverka vuxenlivet. Den som inte har råd att ta sig till sommarjobbet, och därför tackar nej till det, riskerar att komma in senare på arbetsmarknaden, säger Åse Henell.

– Det här är ett sätt att investera socialt i barn som grupp. Det är till gagn för samhället på lång sikt.

Fick igenom glasögonbidrag

2015 beslutade regeringen om att alla barn i åldern 8-19 år ska kunna få ett glasögonbidrag. Förslaget lades fram efter att Majblomman hade larmat.

Nu hoppas organisationen på en likadan reform för kollektivtrafiken.

– Vi tycker att frågan ska flyttas från regional till nationell nivå, precis som man gjorde med glasögonreformen. Vi har sett att statsbidrag till ett särskilt föremål verkligen når barnen, säger Åse Henell.

För Lisas del blev sommaren helt annorlunda när busskortet var säkrat.

För sin första lön köpte hon lite nya kläder, och ett par skor hon velat ha länge.

Och så åkte hon runt mycket till olika städer i länet.

– Jag och min bästa kompis har varit väldigt låsta här i vår stad. I somras var vi mycket i Göteborg. Även om man varit där mycket förut så var det en helt annan känsla. Innan har vi bara åkt dit om vi behövde något. Nu åkte vi också dit bara för att vara, och kika runt lite.

Däremot är hon orolig för 18-årsdagen. Nästa år kan hon inte söka pengar från Majblomman för busskortet.

– Alla kompisar säger att 18 är det dyraste året.

Nu vill Majblomman se att kollektivtrafiken blir gratis för alla unga.