Fick räkning för mobilsurf på 56 000

Uppdaterad 2019-07-27 | Publicerad 2013-03-15

Operatören backade - men skickade fakturan till inkasso

Simon fick en räkning på drygt 56 000 kronor för att ha surfat på mobilen.

Det trots att surfpriset skulle ingå i abonnemanget.

– Operatören lovade att skriva av fakturan, men den gick ändå till inkasso, säger Simon.

Fakturan från Tele2.

För en tid sen tecknade Simon, 25, ett företagsabonnemang hos Tele2. I abonnemanget skulle allt, inklusive surf, ingå i månadspriset.

– Eftersom jag har ett eget företag surfar jag mycket, och för mig vara Tele2:s abonnemang perfekt.

Men efter ett tag fick Simon ändå en kraftig faktura av Tele2. Enligt operatören skulle han betala 56 019 kronor för mobilsurfning.

– Jag fick ju först en chock, men insåg snabbt att de måste ha gjort fel, säger Simon.

Gick till inkasso

Han ringde flera gånger till kundtjänst, utan att få hjälp. Efter ett tag lyckades han själv ta reda på att Tele2 hade applicerat fel abonnemangsform när han tecknade abonnemanget.

– Efter hur många samtal som helst till Tele2 insåg de äntligen att de hade gjort fel och sa att de skulle kreditera räkningen.

Men det slutade inte där. Tele2 missade att avskriva fakturan. Räkningen gick till inkasso och Simon hotades med kronofogden.

Vet inte vad som gick fel

– Jag ringde och ringde som en galning till kundtjänst men fick aldrig prata med rätt person. Till slut lyckades jag dock få dem att inse sitt misstag, säger Simon.

Tele2 beklagar det inträffade, men vet inte vad som har gått snett.

– Var felet har begåtts kan vi inte svara på i dag tyvärr. Vi tycker så klart att det är jättetråkigt att kreditringen tog så lång tid och att den gick till inkasso, säger Tele2:s presschef Annika Kristersson.

Följ ämnen i artikeln