Media Markts nya skräckförlust

Publicerad 2014-04-30

Expert: Risk att fler slås ut

Media Markts varuhus gick back 792 miljoner kronor förra året.

Elektronikkedjan Media Markt blöder kraftigt ekonomiskt.

Förra året gick varuhusen back 792 miljoner kronor, avslöjar Market i dag.

– Vi är inte är nöjda med resultatet men man måste ta hänsyn till att siffrorna återspeglar stora investeringar som vi har tagit under perioden, säger vd:n Per Kaufmann.

Media Markt har haft ekonomiska problem under flera år. Men krisen ser inte ut att lätta trots att både Onoff och Expert gått under senaste åren.

I stället är nu situationen värre än någonsin. Media Markts 29 varuhus gick back 792 miljoner förra året, avslöjar Market. Den samlade förlusten sedan starten i Sverige 2006 är nu över två miljarder kronor.

Bytte ut chefer

För ett år sedan bytte Media Markt ut stora delar av företagsledningen. Förre vd:n Mikael Hagman, finanschefen Christian Schrahe och marknadschefen Johan Rosenblom lämnade bolaget på kort tid. Nye vd:n Per Kaufmann säger att man har sjösatt ett räddningspaket för bolaget.

– Vi ser över vår varuhusportfölj, vi investerar stort i mediamarkt.se och i en bättre kundupplevelse i våra varuhus. Vi har intensifierat vår personalutbildning och börjat arbeta med nya samarbetspartners och vi förbättrar vår logistiklösning, säger Kaufmann till Market.

Dessutom har ledningen beslutat att bygga om 14 varuhus och bland annat minskat butiksytan. Under året har man även stängt ett varuhus i Malmö.

Risk för fler konkurser

Carin Blom, analytiker på Handelns utredningsinstitut, tror att det finns en risk att fler bolag inom branschen går under.

– Fortsätter det så här är det mest frågan vilka det blir. Hela branschen har haft det väldigt tufft de senaste åren. Teknikutvecklingen och den hårda konkurrensen från näthandel och utländska aktörer pressar priserna, säger hon.

När det gäller Media Markt finns stöd från den kapitalstarka ägaren – tyska elektronikjätten Media-Saturn.

– Bolagets e-handel har gått ganska bra och handeln utomlands kan göra att de håller ut. Men de måste komma bort från prispressen. Om man kan utöka produkterna med nya tjänster och en ny form av service kanske det går att vända siffrorna. De senaste månaderna har dessutom försäljningen ökat inom branschen, säger Carin Blom.

Följ ämnen i artikeln