Oatlys havredryck erövrar USA

Publicerad 2018-04-17

Oatly planerar att öka den amerikanska produktionen av havredryck med 50 procent i sommar.

Oatly gör succé på andra sidan Atlanten.
Efterfrågan på deras havredryck är så stor att flera amerikanska kaféer varit torrlagda de senaste veckorna, rapporterar Bloomberg.

Veganska, växtbaserade alternativ till mjölk ökar stadigt i popularitet. Och nu har USA fått upp ögonen för svenska Oatlys havredryck.

Baristor på landets kaféer älskar den lätta smaken i kombination med javabönorna i kaffet. Kunderna likaså – vissa kaféer har haft slut på havredryck i dagar, ibland flera veckor, den senaste månaden, enligt Bloomberg.

Öka med 50 procent

Oatly siktar nu på att öka produktionen i USA med 50 procent till sommaren, enligt företagets amerikanske general manager Mike Messersmith.

Försäljning av traditionell mjölk väntas i USA minska med 1.2 procent under 2018. Samtidigt spås soja-, nöt och havrebaserade alternativ att växa med 3 procent, enligt analysföretaget Euromonitor.

Oatly introducerades i USA i september 2016, och erbjuds nu på över 1 000 amerikanska kaféer. Drycken är också på väg ut i dagligvaruhandeln, enligt Mike Messersmith.

Företaget grundades på 1990-talet efter att forskare vid Lunds universitet upptäckt att naturliga enzymer kan omvandla havre till flytande föda. Huvudkontoret ligger i Malmö och deras produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona. Varumärket Oatly finns i fler än 20 länder.

Kan köpas upp

Frågan är dock hur länge företaget stannar i svensk ägo. I takt med att konsumtionsmönstren förändras kring mat och dryck, har traditionella livsmedelsföretag börjat snegla mot mer alternativa konkurrenter.

Pacific Foods, som tillverkar växtbaserad dryck, köptes nyligen upp av jätten Campbell Soup förra året för 700 miljoner dollar (cirka 5,9 miljarder kronor). Nu spekulerar analytikern Kenneth Shea vid Bloomberg Intelligence att Oatly kan stå näst på tur. Tänkbar köpare? PepsiCo, ett av världens största mat- och dryckföretag.