Min El-säljare: Så lurade vi kunderna

Publicerad 2013-07-11

”Vi fick säga vad vi ville, Min El är det värsta jag sålt”, berättar två tidigare anställda på elbolaget Min El som Aftonbladet har pratat med. Foto: CAROLINA BYRMO

Säljarna ljög, lovade gratis el och hotade med straffavgifter.

Efter stormen kring Min El vittnar nu tidigare anställda om elbolagets oetiska metoder.

– Allt handlade om att få underskrifter, säger en av de tidigare säljarna.

De två säljarna åkte runt i hela Sverige, knackade dörr och sålde Min El.

– Du fick säga vad du ville. Vi fick som exempel att säga att Min El köpt upp det elbolag som kunden hade i dag, så om de inte skrev under våra handlingar skulle de få betala straffavgifter. Det är klart att folk skrev på då, säger en av säljarna.

Sa upp sig

– Det spelade ingen roll om dem vi pratade med inte förstod vad vi sa eller ens talade svenska. Allt handlade om att få underskrifter, säger den andre.

Ytterligare ett knep som säljarna använde sig av var att be kunden visa sina upp sina elfakturor, säljaren kunde då ta alla uppgifter från fakturorna för att teckna ett nytt elavtal för Min El. Det förekom även löften om gratis och kraftigt rabatterad el.

Till slut tog det dåliga samvetet över och de båda sa upp sig.

– Min El är det värsta jag har sålt, säger en av dem.

Någon som drabbats av just den här typen av säljteknik är Gryning Lindeberg i Göteborg. För två och ett halvt år sedan kom en säljare från Min El och knackade på hemma hos honom.

”Som bekräftelse”

– Jag var inte hemma så det var min sambo som öppnade. De bad att få se våra fakturor och skulle kolla vår elförbrukning. Min sambo sa att det var jag som stod på alla avtal och inte kunde visa våra tidigare fakturor. De bad henne då skriva under bara som en bekräftelse att de hade varit där. Sen kom ett brev om att vi bytt elleverantör, säger han.

Han blev upprörd och hörde av sig direkt till Min El och hotade med en anmälan om de inte ordnade tillbaka avtalet.

– Då fixade de så att vi fick tillbaka vårt gamla elavtal. Men det är så jävla fult gjort. Man tänker ju på mörkertalet, på alla dem som inte anmält det, säger Gryning Lindeberg.

Ann-Mari Hellerstedt Kjellin, 72, blev lovad en månads gratis elförbrukning av en Min El-säljare i Hässleholm - för att hon varit trogen kund hos Fortum och Vattenfall.

Allt hon behövde göra var att visa sin legitimation samt skriva på ett formulär i en digital läsplatta.

Vd: Befängt

Ann-Mari tvekade och frågade då om hon bytte elbolag om hon skrev på, men det nekade säljaren till. Dagen efter blev hon uppringd av Fortums kundtjänst som frågade varför hon bytt leverantör.

– Jag blev alldeles förskräckt. Jag trodde ju bara att jag skulle premieras för att jag varit kund länge hos Fortum, säger hon.

Enligt säljarna som Aftonbladet talat med uppmanade Min El:s vd Peter Wärme till de oetiska säljmetoderna. Enligt vd:n är det "befängda" anklagelser.

– Detta är något jag måste gå vidare med och gå ut till alla bolag som vi anlitat och ta reda på vad som skett. Det är en varning som får gå ut till alla, säger Peter Wärme.

Följ ämnen i artikeln