Skatteverket: Du kan också få pengar till påsk

Uppdaterad 2018-01-08 | Publicerad 2017-03-20

Skaffa en digital brevlåda.
Det är inte försent att få tillbaka på skatten innan påsk:
– Vi såg att många fortsatte att ansluta sig, säger Johan Schauman, deklarationsexpert.

Skatteverket låter fler få tillbaka på skatten innan påsk.

Tidigare gällde följande: om du skaffat en digital brevlåda senast den 1 mars kunde du få din skatteåterbäring redan till påsk. 1,2 miljoner personer nappade. Och under de två efterföljande veckorna så anslöt sig ytterligare 200 000 personer till.

I veckan kom Skatteverket med en påskpresent till alla som inte hann – tidsfristen har förlängts till den 26 mars.

– Vi vill stimulera anslutningen med digitala brevlådor. Vi såg att väldigt många fortsatte ansluta sig efter 1 mars och vi hade möjligheten att utsträcka tiden, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

En vecka på dig

Om du ansluter dig till någon av de tre digitala brevlådorna som finns på marknaden senast den 26 mars, kan du få tillbaka dina pengar till påsk. Precis som tidigare gäller detta bara de skattebetalare som ska godkänna sin deklaration utan att göra ändringar eller tillägg, som avdrag.

Och du måste godkänna din deklaration senast den 29 mars.

– Det är sista dagen att kunna deklarera för att få återbäring i april.

”Vi är otroligt nöjda”

Hur många till som faktiskt kommer nappa är oklart.

– Vi har inte någon konkret målsiffra, men eftersom det var 360 000 förra året och är nära 1,5 miljon nu så är vi otroligt nöjda med utvecklingen, säger Schauman och fortsätter:

– Vi kunde se ungefär samma utveckling i övergången från pappersdeklaration till digital deklaration när vi gav möjligheten att få skatteåterbäring i juni och nu använder över 80 procent som deklarerar digitalt. Det är väldigt sannolikt att över två miljoner kommer att ha digital brevlåda innan året är slut.

Skatteverket har också öppnat upp för alla andra att deklarera digitalt, antingen via myndighetens app eller hemsida.

Så fixar du en digital brevlåda

  1. Välj en av de tre digitala brevlådorna som finns på marknaden. Det finns två privata, Kivra och Digimail samt en statlig som samlar all myndighetspost som heter Min myndighetspost. Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst.
  2. Klicka sedan vidare på respektive sajts sida där det antingen står ”Skaffa brevlåda” och ”Registera dig”
  3. Logga sedan in lättast med bankid.
  4. Följ sedan respektive brevlådas instruktioner.
  • Med en digital brevlåda kommer post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. En digital brevlåda är gratis, miljövänlig och tillgänglig var du än är.
  • Du får din deklaration som en pdf. Det gäller dock bara för dem som skaffat digital brevlåda senast den 1 mars. Övriga hittar sin deklaration antingen i appen eller e-tjänsten på nätet.

Källa: Skatteverket

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln