Mobiljätten slopar bindningstiderna

Publicerad 2014-11-20

När Tele2 gick igenom alla kundärenden sedan 2012 kom det fram att 5 000 klagomål handlade om bindningstider – varje månad.

Mobilkunderna sågar de långa bindningstiderna.

Nu gör operatören Tele2 om systemet helt.

– Vi vill förändra branschen och förhoppningsvis följer våra konkurrenter efter, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 i Sverige, till DN.

I en undersökning som Tele2 genomfört visar det sig att det finns en sak som kunderna stör sig något alldeles oerhört på: De långa bindningstiderna. Hos de flesta operatörerna binds kunderna upp i 24 månader vid köp av mobil med abonnemang.

Men nu är det slut med det, åtminstone hos Tele2. Operatören avskaffar alla bindningstider med omedelbar verkan, rapporterar DN.

– Det här är nog den största förändringen på 20 år. Vi vill vända upp och ned på den här branschen och oss själva. Vi kan inte längre låsa in kunden, säger bolagets Sverige-vd Thomas Ekman till tidningen.

Kan köpa på avbetalning

När Tele2 gick igenom alla kundärenden sedan 2012 kom det fram att 5 000 klagomål handlade om bindningstider – varje månad.

Nu hoppas företaget att de slopade bindningstiden ska minska kundernas missnöje och förbättra mobiloperatörernas rykte.

Kunderna kommer nu att kunna välja vad abonnemanget ska omfatta, exempelvis hur mycket data som ska ingå, varje månad.

Det kommer fortfarande gå att köpa mobiler på avbetalning hos Tele2. Det kommer dock regleras i ett separat avtal, enligt DN.

– Som kund har det varit svårt att veta vad du betalar för telefonen och vad du betalar för abonnemanget, och du har varit låst i 24 månader. Det är det vi vill komma åt, att bryta ut abonnemang och telefon från varandra, säger Thomas Ekman till Aftonbladet.

"Ingen jättestor grej"

Tele2 tror att flera bolag kommer att följa efter. Men borttagna bindningstider är inte något helt nytt i branschen. Förra året lanserade uppstickaren Hallon ett abonnemang utan bidningstid. Även jätten Telia och Tele2-ägda Comviq har abonnemang som inte binder upp kunderna.

Kamran Alemdar, informationschef på Tre, tonar dock ner Tele2:s förändring.

– På våra abonnemang har vi ingen bindningstid, så det är ingen jättestor grej.

Kronofogden positiv

Kronofogden ser positivt på abonnemang utan bindningstider.

– Det kan absolut öka förutsättningarna för fler att slippa hamna i skuld, säger myndighetens kommunikatör Tina Häggmark till TT.

Hennes råd är att spara först och betala allting på en gång.

Följ ämnen i artikeln