Christian, 5: Jag ska bygga en egen bil när jag blir stor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-12

Koenigseggs dröm blev verklighet 17 år senare

Just den här eftermiddagen visades dockfilmen Flåklypa Grand Prix.

Berättelsen om den fattige cykelreparatören som bodde på en fjälltopp och byggde en racerbil förändrade livet för en av femåringarna i publiken.

17 år senare började Christian von Koenigsegg tillverka de exklusiva sportbilarna.

Han älskar att berätta historien då han håller föredrag.

Året var 1977 och Christian von Koenigsegg satt med sina föräldrar Jesko och Brita i aulan på Norrängsgården i tjusiga Stockholmsförorten Djursholm.

På den här tiden gjordes aulan om till bio på helgerna och när pojken kom ut från föreställningen berättade han för sina föräldrar:

– Jag ska bygga en egen bil när jag blir stor.

I idolporträtt i affärstidningarna brukar den gifte tvåbarnspappan lägga ut sin tes: om man som barn blir starkt påverkad av någonting bär man med sig det hela livet, vare sig det är positivt eller negativt.

Pojken byggde snart egna lådbilar och som tonåring trimmade han mopeder åt alla i skolan.

Men von Koenigseggs jämförelse med den fattige cykelreparatören haltar på en avgörande punkt – han kommer själv från en välbeställd adelsfamilj med rötterna i Bayern.

Så när han tröttnade efter första året i gymnasiet i Danderyd var det självklart att börja på Lundsbergs internatskola, dit överklassen sedan över 100 år skickat sina barn.

Efter internatet fortsatte von Koenigsegg till Skandinaviska skolan i Bryssel, där han läste ekonomi och startade ett företag som inte gick något vidare.

Men energiknippet visade sig vara en potentiell uppfinnare och hade snart andra saker på gång.

Värderas till en miljard

Han träffade sin fru, Halldora, i Bryssel och den blivande svärfadern ägde ett företag i trävarubranschen.

Den unge entreprenören presenterade en idé om trägolv som inte limmades fast utan tvärtom gick att ta med sig då man flyttade, men flickvännens pappa bara skakade på huvudet.

Fem år senare presenterade ett annat företag det så kallade klickgolvet. I dag använder nästan alla golvtillverkare tekniken. Patentet, nästan identiskt med von Koenigseggs skiss, värderas till en miljard dollar.

Flåklypa Grand Prix bodde kvar i den unge mannens huvud och 22 år gammal grundade han, efter att ha samlat in 60 miljoner från investerare, Koenigsegg automotive AB.

Året var 1994 och han hade lusläst varenda motortidning han kommit över och var besatt av att bygga världens snabbaste bil.

Skakade på huvudet

Folk skakade på huvudet och kallade honom fåfäng som döpte bilen efter sitt eget namn.

– Det är ju snarare en tradition att man gör det. Som Ferrari och Bugatti, förklarade han i en intervju i Göteborgs-Posten för några år sedan.

Naturligtvis skulle emblemet vara en kopia av ättens släktvapen.

Designern David Crafoord ritade konceptbilen efter den unge chefens ursprungsritningar. Prototypen testades under flera år och vidareutvecklades innan modellen Koeningsegg CC 8S år 2002 började serietillverkas i fabriken i Margretetrop, norr om Ängelholm.

Den exklusiva sportbilen väckte uppmärksamhet och utsågs av Guinness rekordbok till världens snabbaste serieproducerade bil efter att ha kommit upp i 388 kilometer i timmen.

Men 2003 brann fabriken ned. Tillverkningen stördes och verksamheten flyttades till den nedlagda flygflottiljen F10, numera Valhall Park, utanför Ängelholm.

De första leveranserna av superbilen skedde 2006, naturligtvis med trafikolyckor som följd.

I oktober detta år sladdade Stefan Bengtsson, systerson till H&M:s Stefan Persson, av Ingarövägen utanför Stockholm.

Han hade då haft sitt vrålåk i 18 timmar. Varje timme kostade honom 333 333 kronor.

Några månader senare gick en av bilarna av vägen utanför Ängelholm med företagets produktionschef bakom ratten.

Varje år tillverkas 20 bilar

I Texas fastnade en man i en hastighetskontroll efter att ha kört 289 kilometer i timmen, men polisen var så överväldigade av bilen att föraren kunde snacka sig fri från böter och köra vidare.

Totalt har i dag ett 70-tal bilar, som kostar drygt åtta miljoner kronor vardera, sålts till kunder runt om i världen.

– Vi tillverkar runt 20 bilar om året, vilket är en lagom volym, sa Christian von Koenigsegg nyligen.

För några månader sedan utsågs lyxåket av den amerikanska tidsskriften Forbes till en av ”världens 10 vackraste bilar någonsin”. Andra priser har haglat över det lilla företaget med 48 anställda.

Största ägare i bolaget i dag är den norske entreprenören Bård Ekers med 49 procent. Von Koenigsegg själv har 18 procent av aktierna. Resten ägs av ett 90-tal mindre investerare.

Företaget har haft ekonomiska problem, men lyckas mitt under brinnande finanskris gå mot strömmen.

Omsättningen dubblerades förra året till 98 miljoner kronor och efter tre års förluster blev det några miljoner i vinst.

– Jag ser gärna att världsekonomin blir bättre, men det som är utanför vår kontroll är inget att lägga energi på, sa Christian von Koenigsegg till TT:s utsände på bilsalongen i Genève tidigare i år.

Följ ämnen i artikeln