Uppmaningen: Bojkotta Black Friday – för klimatet

Uppdaterad 2019-11-22 | Publicerad 2019-11-07

En grupp debattörer uppmanar handeln att skrota evenemanget Black Friday – för klimatets skull.

Men på Svensk Handel säger man att debattörerna redan är bönhörda.

– Svenska konsumenter är redan återhållsamma med sin konsumtion i detaljhandeln, säger chefsekonomen Johan Davidson.

Representanter från tio organisationer uppmanar handelsföreträdare att skrota rea-evenemanget Black Friday i år eftersom man anser det vara oansvarigt att locka till konsumtion samtidigt som världen är i en klimatkris.

”För att säkra en vettig framtid för nästa generation – våra och andras barn – måste vi förändra våra konsumtionsbeteenden i grunden” skriver de i en debattartikel i Aftonbladet i dag.

En av undertecknarna är Frida Berry Eklund, som är talesperson för organisationen Föräldravrålet, ett nätverk av 27 000 föräldrar som engagerat sig i klimatpolitik.

– Det blir alltmer tydligt att vi inte kan fortsätta att shoppa sönder våra barns framtid, för det är det vi gör just nu. Där har handeln ett stort ansvar genom att plocka bort en mossig företeelse som Black Friday, som inte är kompatibel med ett aktivt hållbarhetsarbete, säger hon.

Black Friday är ett koncept från USA, som där infaller dagen efter Thanksgiving, den fjärde fredagen i november. Det är USA:s största shopping- och readag och markerar starten på julhandeln, enligt arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Samma dag som klimatstrejk

I Sverige slog fenomenet igenom på riktigt 2017, enligt organisationen.

I år infaller Black Friday den 29 november, samma dag som en global klimatstrejk planeras av organisationen Fridays for future, som svenska klimataktivisten Greta Thunberg inspirerat till.

Debattörerna vill nu sprida hashtaggen #ScrapBlackFriday till företag så att de skrotar rea-evenemanget.

Frida Berry Eklund säger att det finns en anledning till att man i debattartikeln vänder sig mot just handeln.

– För enskilda individer är det svårt och dyrt att göra rätt. Vi matas med budskap om att vi ska shoppa. Alla har en roll att spela, även individen, men också handeln och förstås politiken. Därför tycker vi att handeln kan ta ansvaret för en sån här företeelse som borde förpassas till historien, säger hon.

På Svensk Handel tycker chefsekonomen Johan Davidson dock att budskapet är felriktat. Framförallt gäller det begreppet ”överkonsumtion”, som används i debattartikeln.

”Behöver inte skämmas”

– Bara individer kan avgöra om de konsumerar för mycket. Jag tror inte att så många tycker att de köper onödiga saker bara för att det är Black Friday. Svenska konsumenter behöver inte skämmas för att de handlar varor de behöver. Sett över hela året finns det ingen överkonsumtion i makrostatistiken, tvärtom har det varit ganska måttfullt i detaljhandeln, säger Johan Davidson.

Många svenskar använder Black Friday-rean för att köpa julklappar, enligt Svensk Handel, något som har gjort att julhandeln minskat något. Enligt Svensk Handels siffror handlade 60 procent av konsumenterna förra året julklappar på Black Friday-rean.

Johan Davidson tycker att svenska konsumenter är återhållsamma med sin konsumtion i detaljhandeln. Han påpekar att second hand-verksamheter växer i Sverige, att svenskar allt oftare hyr saker, och att handeln blir bättre på att välja klimatkompenserade transporter.

Detaljhandeln har inte minskat av detta beteende, men den ökar inte lika snabbt som andra kategorier, enligt Svensk Handels statistik. Vi svenskar lägger allt mer pengar på sådant som restaurang- eller cafébesök, boende och resor.

– Även om Black Friday har vuxit i Sverige så är det flertalet företag som inte har någon särskild kampanj. Precis som varje individ själv får avgöra om det är nödvändiga köp avgör varje företag om de vill delta i Black Friday, säger han.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu