Var femte har bytt bank

Uppdaterad 2020-01-28 | Publicerad 2018-05-15

Var femte bankkund har bytt bank under de senaste tre åren, visar ny forskning av Jeanette Carlsson Hauff.

Enligt en ny rapport byter vi bank som aldrig förr.
Bara under de senaste tre åren har var femte gjort ett bankbyte.
– Det är bra. Det är viktigt att shoppa runt, säger Jeanette Carlsson Hauff, civilekonom.

Historiskt har vi svenskar varit trogen våran bank och rörligheten har varit otroligt trög. Det börjar dock ändras.

Enligt en ny rapport från Konkurrensverket har var femte bytt bank under de senaste tre åren.

– Jag kan tänka mig att det är en trend som börjat för länge sen och att det har blivit mer okej att ha fler banker, säger Jeanette Carlsson Hauff, civilekonom, som tagit fram forskningsrapporten.

Har flera banker samtidigt

20 procent uppgav att de bytt bank, helt eller delvis under 2015–2017. Det är en klar ökning jämfört med liknande undersökningar från 2001 och 2009. Då var andelen endast 14–15 procent.

– Det här är jättebra och hela ursprunget till att vi ville göra rapporten. Det är viktigt att inte stanna kvar i en bankrelation som inte ger bästa kundrelationen och bankräntan. Det är viktigt att shoppa runt, säger Carlsson Hauff.

Dessutom har allt fler kunder mer än en bank. Andelen som är endast en bank trogen har sjunkigt från 61 procent 2009 till 47 procent 2017.

– När jag har frågat om vilken bank som är huvudbank är det mycket mindre skillnad. Min aning är att kunderna komplettera med en bank som inte tar lönekontot. Man kompletterar med mindre aktörer för ett speciellt syfte för exempelvis aktiehandel eller bolån.

Många genomför inte byte

Däremot är det väldigt många som funderar eller har försökt byta bank men inte genomfört bytet.

– Det är anmärkningsvärt att 30 procent inte gjorde det tillslut.

Allt bök kring bytet tror Jeanette Carlsson Hauff är avskräckande.

– Bytet kommer inte göra sig självt och man kommer behöva vara aktiv själv och ta kontakt med den egna banken och den nya. Allt det är avskräckande. Det är vårt ointresse och vårt eget bristande engagemang som är stora boven i dramat. Det är den enskilda faktorn som betyder mest. Det är den som får betydelse för om man byter eller inte byter tillslut.

Det bristande engagemanget gör att de allra flesta inte fullföljer sitt byte eller att de inte har tillräckligt att vinna på bytet.

– Det är här man ska sätta in åtgärder för att ändra det. Lösningen ligger hos bankkunderna själva. Det är både positivt och negativt. Det är positivt att det är lätt att få siffrorna att bli mer positiva. Men vem ska gå ut och uppmana och se till att det ligger i ens intresse att i alla fall kolla runt lite grann?

Carlsson Hauff är det viktigt att tydliggöra vad det faktiskt spelar för roll att byta bank.

– På bolånesidan har vi bankernas snittränta som gör det lättare för kunden att förstå vad det innebär i plånboken. Alla sådana sätt är tillgodo för benägenheten att byta bank.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln