”Vi ska betala snabbare för elavbrotten”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-24

Vattenfall lovar ersättning redan efter sex timmar

STRÖMLÖSA I FYRA DYGN Kjell och Britta Karlsson på Värmlandsnäs i Södra Ny i Värmland tvingades klara sig utan el och fungerade toalett i fyra dygn i december förra året.

Vattenfall ska bli snällare mot sina kunder.

Den statliga energijätten vill "sätta ny standard för elnätsbranschen".

Vattenfall lovar nu att bland annat betala ersättning redan efter sex timmars elavbrott i stället för de lagstadgade tolv timmarna. Vattenfalls kunder slipper också betala abonnemangsavgiften om elleveransen är för dålig och förbättrar också villkoren för ersättning av trasig elutrustning.

Är inte nöjda

"Vi är självklart inte nöjda med de långa, upprepade avbrott som drabbade Dalsland och norra Sverige under julhelgerna. Men efter den 31 mars får kunder kompensation innan vi hunnit förbättra elnäten i avbrottsdrabbade områden", skriver Annika Viklund, lokalnätschef på Vattenfall Eldistribution i ett pressmeddelande.

Vattenfall lovar också de kunder som haft fler än fem strömavbrott på en månad att de inte behöver betala abonnemangsavgiften för den perioden. Om Vattenfall missat att fakturera avgifter som är äldre än ett år – för företag tre år – så behöver kunden inte betala dem.

Snabb hjälp med byte

Och vill man byta elleverantör ska Vattenfall snabbt hjälpa till med det. Vid försening betalar Vattenfall 300 kronor i ersättning.

Vattenfall lovar också att investera i modern teknik och utveckla elnätet, en förutsättning för att kunna både transportera och ta emot lokalt producerad energi.

TT

Följ ämnen i artikeln