Stal hans telefon – ringde för 274 000

Publicerad 2014-02-07

Daniel Stolpe var på resa i Barcelona när mobilen stals. Tjuven ringde betalsamtal för över 270 000 kronor. Efter en överenskommelse med telebolaget måste han nu betala 30 000 kronor.

Daniels mobil blev stulen i Barcelona.

Tjuven ringde betalsamtal för 274 000 kronor – en summa Daniel skulle stå för.

Efter en överenskommelse med telebolaget krävs han på 30 000 kronor.

– Katastrofalt dåligt att man inte skyddar kunderna bättre, säger han till Aftonbladet.

Daniel Stolpe var i Barcelona på en konferensresa i början av december.

Hans arbetsgivare hade abonnerat en krog, där Daniel tillbringade en kväll.

När han var på väg hem under natten upptäckte han plötsligt att mobiltelefonen var borta. Han gick tillbaka till krogen för att leta – men utan resultat. Eftersom det fanns vakter utanför krogen och bara jobbkollegor släpptes in avvaktade Daniel först med att spärra och förlustanmäla telefonen.

Det beslutet kom senare att stå honom dyrt.

Skyldig 274 000

Under promenaden hem på natten hade han motat bort en kvinna han trodde var prostituerad. Eftersom flera kollegor hade råkat ut för samma sak och också blivit av med sina telefoner insåg Daniel att även han troligen hade blivit bestulen.

Han ringde då snabbt till sitt telefonbolag Telenor. Bolagets kundtjänst sa då att de hade spärrat telefonen på morgonen. Först när han kom hem till Sverige fick han chockbeskedet. Under några timmar på natten hade någon ringt och nyttjat betaltjänster för 274 000 kronor med Daniels telefon. Pengar han var tvungen att betala enligt Telenor. 

– Jag fick reda på att det var ett bedrägeri och att det hade skickats mms, sms och att man hade ringt betaltjänster under natten. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig detta, säger Daniel Stolpe.

Personen på Telenors kundtjänst sa att de skulle utreda det hela vidare och att det var prioriterat. Daniel polisanmälde stölden och väntade på Telenors besked om hur mycket han skulle behöva betala. Han ringde bolaget dagligen.

– Det var väldigt pressande att vänta. När jag väl fick tag i handläggaren efter en vecka hade han inte gjort något.

”Inga roliga pengar”

En dag senare ringde handläggaren tillbaka och sa att Daniel bara skulle behöva betala 10 procent av skulden. Det blev 30 000 kronor med ränta. Daniel godtog räkningen och fick en avbetalningsplan.

– Det är inga roliga pengar, men något jag klarar. 274 000 hade varit en katastrof, så ett visst mått av tillmötesgående har de visat. Men i övrigt tycker jag det är katastrofalt att man inte skyddar kunderna bättre.

Telenor bekräftar Daniels historia och beklagar det som hänt honom. Enligt bolaget är det upp till kunden att lägga in en spärr för utlandssamtal på ett visst belopp. Anledningen till att det kunde bli så mycket pengar innan Telenors eget system stoppade betalsamtalen är att de gjordes via en utländsk operatör, vilket ger en fördröjning.

– Jag känner verkligen för kunden och vi vill givetvis hjälpa honom. Eftersom att vi inte kan veta om en telefon är stulen är det jätteviktigt att kunden ringer in och spärrar sin telefon så fort man inser att den är borta, precis som man måste göra när man tappar sitt betal- eller kreditkort. I detta fall väntade kunden väldigt länge med att spärra telefonen men tack vare manuell bevakning kunde vi spärra telefonen innan kunden hörde av sig, säger Alexandra Carlsson, pressansvarig på Telenor.

274 000 är otroligt mycket pengar. Borde ni inte ta ett större ansvar som operatör och lägga in en spärr automatiskt, vid exempelvis 10 000 kronor?

– Jag håller med om att det är väldigt mycket pengar. Har man en försäkring hos oss, vilket vi alltid rekommenderar så täcker det den här typen av fall. Tyvärr har kunden i det här fallet inte haft någon försäkring. Utöver det erbjuder vi en rad olika tjänster för hur man kan skydda sig och det är upp till varje kund om man vill ha den här typen av spärr.

Konsumentverket: Kan vara oskäligt

Daniels försäkringsbolag If ersätter inte heller beloppet:

– Det finns ingen helförsäkring som ersätter den här typen av bedrägerier. Det är svårt att se var man ska sätta gränserna. Och skulle man sätta gränser skulle försäkringen bli så dyr att ingen skulle ha råd med den. Men det här fallet som exempel tycker jag att det vore bättre om det fanns en spärr hos telefonbolaget som kunden fick ta bort i stället för tvärtom, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If.

Daniel har redan börjat betala skulden. Men enligt Konsumentverket är det inte säkert att han behöver betala hela summan. Det finns ingen praxis med liknande fall när det gäller mobiltelefoner. Men när det gäller kreditkort finns tydliga regler som går att jämföra med, menar

Cecilia Nordlund, jurist på Konsumentverket.

– Huvudregeln är att kundens avtal med operatören gäller. Men kraven på kunden får inte vara oskäliga, och det är orimligt att man har hårdare krav på aktsamhet med mobiltelefoner än med kreditkort. Är man grovt oaktsam med sitt kreditkort kan man som mest få betala 12 000 kronor som kund, säger Cecilia Nordlund.

Följ ämnen i artikeln