Slutet på en era – Disneychefen kliver ned

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2020-02-26

Med lyckade uppköp har Bob Iger lyft Disney till att bli en enorm nöjesjätte.

Nu kliver han ned från vd-posten han suttit på i 15 år, och lämnar över till en annan Bob.

Många blev tagna på sängen över Bob Igers besked att han lämnar över Disneyrodret till Bob Chapek, en Disneyveteran som lett företagets nöjesparksenhet.

– Det är bara plötsligt i andras ögon eftersom vi inte har pratat om det offentligt, säger 69-årige Iger till The New York Times.

När Bob Iger satte sig på vd-stolen i oktober 2005 var börskursen knappt 24 dollar. Nu är aktien värd över 125. En uppgång på mer än 400 procent bör ha gjort de flesta investerarna nöjda.

Framför allt har Iger bit för bit stärkt Disneys nöjesbibliotek, genom uppköp av Pixar , som ligger bakom animerade filmer som "Toy story", serietidningsföretaget Marvel – som står för världens mest framgångsrika superhjältefilmer – och Lucasfilm med "Star wars" i spetsen.

Senast hamnade hela Fox underhållningsgren i kundvagnen. Det var Igers största köp hittills, och gick loss på 71 miljarder dollar.

In i strömningskriget

De nya varumärkena kom till nytta i november, när Disney gav sig in i strömningskriget när man lanserade sin egen tjänst Disney+ på hemmamarknaden i USA. Med hjälp av Marvels "Avengers", nya serien "The Mandalorian" och "otecknade" versioner av Disneyklassiker som "Aladdin" och "Lady och lufsen" fick tjänsten snabbt fick ihop en imponerande prenumerationsbas på 26,5 miljoner betalande kunder, även om satsningen också är kostsam.

"Med den framgångsrika lanseringen av Disneys direkt-till-kund-verksamhet och att integreringen av 21st Century Fox gått långt, så tror jag att det här är den optimala tidpunkten att lämna över till en ny vd", säger Igor i ett uttalande.

Får kreativ roll

Det går också att se korsbefruktningar med de nya varumärkena och den befintliga verksamheten, där det exempelvis finns nya "Star wars"-områden i Disneyworld i Florida och Disneyland i Kalifornien.

– Företaget har blivit större och mer komplext bara de senaste tolv månaderna, säger Iger vid en telefonkonferens, och tillägger att han känner att han vill fokusera på företagets kreativa del.

Han blir nämligen kvar i företaget som styrelseordförande, och kommer att ha ett kreativt ansvar tills dess att hans kontrakt går ut i slutet av nästa år.

– Det är inte så att jag helt plötsligt kommer att jobba tre dagar i veckan. Min nya roll är ett heltidsjobb, säger Iger till The New York Times.

Lång erfarenhet

Så, vad är det då Bob Chapek ska göra? Till att börja med vill han fortsätta att bygga på den grund som Iger byggt.

Bob Chapek, 60, lyfter själv fram sin långa erfarenhet – 27 år inom företaget.

– Det är min starka sida, och något som jag kan utnyttja genom all min erfarenhet som jag inte bara fått hos Disney, utan även innan Disney, när det handlar om att klura ut hur vi kan ta datan, informationen, tekniken och återigen vårt berättande, direkt till kunden så att vi kan ta alla fantastiska tillgångar vi har och fortsätta att bygga på dem för våra aktieägare, säger han till CNBC.