Testerna på facebook samlar data om dig

Uppdaterad 2017-08-23 | Publicerad 2017-06-27

Tester är populära på Facebook, men företagen bakom dem lever på att sälja dina personuppgifter.

Vilken kändis är du lik? Vem skulle du vara i den populära tv-serien? Vem i vänlistan är din själsfrände?

Facebooktester är ett populärt tidsfördriv, men företagen bakom testerna lever på att sälja dina personuppgifter.

Du scrollar igenom ditt Facebookflöde när du ser att kompisen har gjort ett personlighetstest. När du klickar får du upp en dialogruta där företaget bakom testet begär åtkomst till dina kontakter. Ivrigt klickar du "ja". Men samtidigt som du börjar besvara frågorna sätter företaget igång att samla in uppgifter om dig och din vänlista.

– I grund och botten går det ut på att samla så mycket uppgifter som möjligt om så många individer som möjligt och sälja det vidare till företag som använder det i exempelvis marknadsföring, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige (IIS).

Möjligt att kartlägga

Personuppgifterna kan användas för att göra riktade kampanjer med annonser valda utifrån dina intressen. Men Anne-Marie Eklund Löwinder betonar att det också är möjligt att kartlägga känsligare uppgifter som läggning eller politiska åsikter. När din persondata väl blivit en handelsvara saknar du själv kontroll över hur och av vem den används.

– Den återsäljs vidare och du vet inte i vilka syften och hur det kommer att drabba din personliga integritet i slutändan, säger hon.

Snåriga avtal

Medvetenheten om riskerna är bristfällig. Och avtalen för att göra Facebooktesterna är fulla av finstilt text och snåriga formuleringar. I teorin har den enskilda användaren alltid rätt att återkalla ett samtycke för behandling av personuppgifter – en rätt som stärks ytterligare när EU:s dataskyddsförordning träder i kraft nästa vår – men i praktiken är det svårare.

– Det kan vara svårt att få kontakt med företagen, de kanske inte finns i Sverige eller i EU. Min rekommendation är att vara väldigt försiktig med den här typen av test, säger Martin Brinnen, jurist på Datainspektionen.